ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ
ΣΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΠΑΡΑΜΥΘΑΔΕΣ
Ο
μύθος του Αισώπου ‘’ο μέρμηγκας και ο τζίτζικας’’, είναι δομημένος με αρχή ,μέση και τέλος και κυρίως ένα αληθινό
και πραγματοποιήσιμο ηθικό δίδαγμα, για
όσους ήθελαν να το εντοπίσουν και να το
αποδεχθούν.
Ο σύγχρονος όμως τζίτζικας είναι και ο ίδιος παραμυθάς που αγνοεί τα ‘’μερμήγκια’’ και δεν ζητά τη βοήθειά τους,
αλλά επινοεί τρόπους εκβιασμού, για να επιβάλει τον κακόηχο κομπασμό του.
Πρόκειται για έναν εκκολαπτόμενο νέο κοσμοκράτορα , που εκβιάζει τον Ουκρανό ηγέτη, για να του αποσπάσει τις
σπάνιες γαίες, σε αντάλλαγμα της μεσολάβησης σε μια ειρήνη με τον Πούτιν, στα
μέτρα του τελευταίου.
Ο
τζίτζικας αυτός , έγινε ο φόβος και ο
τρόμος των παλιών φίλων και συμμάχων της χώρας του, χαρακτηρίζοντας δικτάτορα τον δημοκρατικά
εκλεγέντα Πρόεδρο της Ουκρανίας. Την ίδια στιγμή παραβλέπει το ολοκληρωτικό
σύστημα διακυβέρνησης του φίλου του
Πούτιν, αλλά και τη δική του ανάλογη πολιτική συμπεριφορά. Δεν τραγουδά, όπως ο
τζίτζικας του Αισώπου αλλά με τις κακόηχες διακηρύξεις του, απαιτεί την πλήρη υποταγή .Έχει επιλέξει δίπλα του να
βρίσκονται δισεκατομμυριούχοι με ακροδεξιές προθέσεις, επαναφέροντας στις
μνήμες μας, αλήστου μνήμης πρακτικές του
μεσοπολέμου. Ο πιο στενός συνεργάτης του απειλεί τους; εργαζόμενους,
κραδαίνοντας αλυσοπρίονο , προς
εκφοβισμό τους, αν αρνηθούν τις υποδείξεις του.
Για τη ‘’δημοκρατική’’ εισβολή και κατάληψη στο Καπιτώλιο , έδωσε ‘’χάρη’’ στους καταληψίες και τον εαυτό του,
που τους ανέχθηκε και ίσως να τους προκάλεσε.
Τα
πραγματικά μυρμήγκια , εξοικειωμένα με τις αντιξοότητες, βρήκαν καταφύγιο στα σπίτια των ανθρώπων , οι
οποίοι αντιμετωπίζουν ‘έτσι , ένα επί
πλέον πρόβλημα. Πρώτον τη συνύπαρξή τους με τα ενοχλητικά μικρά υμενόπτερα και
δεύτερον την απειλή του
μεγάλου σύγχρονου τέττιγα. Ο τελευταίος δεν παρακαλεί όπως ο τζίτζικας
του μύθου, αλλά επιτάσσει τους πάντες και τα πάντα. Αρχίζει με, την άνευ
όρων παράδοση των σπάνιων γαιών της
Ουκρανίας, τη διώρυγα του Παναμά, την κατάκτηση της Γροιλανδίας και την
μετατροπή του Καναδά σε υποτελή 51η
δημοκρατία των ΗΠΑ.
Ο νέος
τζίτζικας αποτελεί συνάμα ένα σύγχρονο παραμυθά, χωρίς σαφή δομή στις επιδιώξεις
του και κυρίως χωρίς ηθικό δίδαγμα. Εκπροσωπεί μια νέα τάξη πραγμάτων, σαν
αυτή που έκανε λόγο ο Μίλοβαν Τζίλας στο
ομότιτλο σπουδαίο έργο του . Ο συγγραφέας και συναγωνιστής του Τίτο και των λοιπών
παρτιζάνων ηγετών, καυτηρίαζε την κατάληξη τους, μετά την απελευθέρωση. Επιφύλαξαν
για τον εαυτόν τους την χλιδή και καλοπέραση με όμορφες συζύγους από το κόσμο
των θεαμάτων, αναθεωρώντας όσα διακήρυτταν μέχρι τότε για την ιδεολογική τους καθαρότητα και ηθική.
Ο Μίλοβαν Τζίλας τους κατηγόρησε σαν παραμυθάδες και θεώρησε ότι τα πρότερα
λόγια τους αποτελούσαν ιδιοτελείς
δογματισμούς και ιδεοληψίες, αμειβόμενος γι΄αυτό με πολυετή φυλάκιση. Τον επισκέφτηκε μάλιστα στις φυλακές –ύστερα από άδεια των
αρχών που ζήτησε ο Γεώργιος Παπανδρέου – στη διάρκεια συνάντησης κορυφής του 1965 στο Βελιγράδι.. Τα
ίδια και χειρότερα κινδυνεύουν να πάθουν
παλιοί στενοί φίλοι της μεγάλης χώρας του
νέου ‘’τέττιγα’’, αν δεν αποδεχθούν την νέα τάξη πραγμάτων, που επιβάλλει, με
τη συνεργασία των δισεκατομμυριούχων
συνεργατών του. Αποβλέπουν μια γενική
υποταγή, θέτοντας ενίοτε εκβιαστικά,
ανακριβή και δόλια διλήμματα με διαφορετικό κάθε φορά περιεχόμενο.
Τα
πρόσφατα γεγονότα στιγματίζουν διεθνώς
την εποχή μας και ‘’συνέλαβαν’’ την κραταιά Ευρώπη ανυποψίαστη, θυμίζοντας την παραβολή των μωρών παρθένων που πιάστηκαν
στο ύπνο .
Λυπάμαι
που αναγκάζομαι να επικαλεσθώ την ίδια παραβολή , σε πιστεύοντες και μη,
και για τη χώρα μας, η οποία βρίσκεται στα πρόθυρα ενός ασύστολου λαϊκισμού και ‘’λεκτικού’’, για την ώρα,
διχασμού, στα όρια εμφυλίου. Όλα αυτά, δικαιώνουν και μια
‘’ εκλεκτική συγγένεια’’ των δύο άκρων .
Αντώνης