Αλληγορικοί Συμβολισμοί
Από τον Ιούνιο του 1966 μέχρι και τα Χριστούγεννα του 1971 έζησα στην
Πράγα, όπου η τύχη μου χάρισε την
ευκαιρία να γνωρίσω πρόσωπα και καταστάσεις , που σημάδεψαν για πάντα τη ζωή μου.
Δεν ήταν βέβαια μόνο η Άνοιξη της Πράγας, στην οποία έχω αφιερώσει αμέτρητα
άρθρα και σημαντικό μέρος του βιβλίου μου ‘’Αρνούμαι να ξεχάσω’’. Ήταν τόσο
πολλά και έντονα τα γεγονότα που βίωσα, που αν δεν ήμουν ακόμα νέος τότε
και με αριστερή προδιάθεση, θα κατέληγα
αντικομουνιστής.[ Υποψιάζομαι ότι κάπως έτσι την έπαθαν οι Συριζαίοι, διότι η πολιτική τους δεν
θυμίζει σε τίποτα την αριστερά].
Στις εμπειρίες μου συμπεριλαμβάνεται, πέραν της ιστορικής Άνοιξης της
Πράγας, η προσωπική μου γνωριμία με τον
πολυολυμπιονίκη Εμίλ Ζάτοπεκ, τον Μίλαν Κούντερα, η συστηματική μου επαφή με τις ρίζες της
ευρωπαϊκής κλασικής μουσικής, της όπερας
και του Τσεχοσλοβακικού κινηματογράφου.
Με αυτό το τελευταίο είδος θα επιχειρήσω να ασχοληθώ ακροθιγώς και μόνο στο
επίπεδο αλληγορικών συμβολισμών, ενός σπουδαίου έργου, που συνέπεσε με τα
πρώτα μου βήματα στην Πράγα. Πρόκειται για μια παγκόσμια κινηματογραφική
επιτυχία ‘’ ο άνθρωπος που έβλεπε τα
τραίνα να περνούν’’, της οποίας παραθέτω μια συνοπτική περίληψη [ για όσους δεν
έτυχε να δουν την ταινία] και οι αναγνώστες του παρόντος θα κρίνουν αν βρίσκουν
ομοιότητες με τη σύγχρονη πολιτική μας κατάσταση. Αντί της
σεξουαλικής αφύπνισης και ωρίμανσης του Μίλος Χρμα, θα μπορούσε να υπονοείται μια
ανάλογη ιδεολογική και πολιτική διαδικασία:
Ο άνθρωπος που έβλεπε
τα τρένα να περνούν: είναι τσεχοσλοβάκικη ταινία του 1966, σε
σκηνοθεσία και σενάριο Γίρι
Μένζελ. Θεωρείται μία από τις σπουδαιότερες ταινίες του Νέου Κύματος
Τσεχοσλοβακίας. Το σενάριο βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μπόχουμιλ
Χράμπαλ. Πρόκειται για μία δραματική-κωμική ταινία ενηλικίωσης, που
επίκεντρό της είναι ένας έφηβος σταθμάρχης, κατά την περίοδο της Γερμανικής
Κατοχής στην Τσεχοσλοβακία. Ο αθώος αυτός έφηβος ξεκινάει ένα ταξίδι
σεξουαλικής αφύπνισης και ωρίμανσης, το οποίο εν τέλει θα τον οδηγήσει σε μία
ηρωική πράξη κατά των Ναζί.
Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 18 Νοεμβρίου του 1966 στην Τσεχοσλοβακία.
Απέσπασε αρκετές υποψηφιότητες και βραβεύσεις. Κέρδισε, μεταξύ άλλων, το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας[7] της Αμερικανικής Ακαδημίας το
1968 και το Μεγάλο Βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου
Μανχάιμ-Χαϊδελβέργης το 1966.
Η ταινία ξεκινά με τον Μίλος Χρμα, που
ετοιμάζεται να δουλέψει ως υπάλληλος τοπικού σταθμού τρένου, εμφανιζόμενος
αρκετά περήφανος με τη στολή του. Ο πρωταγωνιστής αφηγείται τι κάνει η οικογένειά του, με τον πατέρα του
να κάθεται όλη μέρα, μετά από πρόωρη συνταξιοδότηση.
Ένα βράδυ, ο Μίλος το περνάει με την
αγαπημένη του Μάσα, όμως κατά τη διάρκεια της ερωτικής τους συνεύρεσης
εκσπερματώνει πρόωρα και στη συνέχεια αδυνατεί να ολοκληρώσει τη σεξουαλική
πράξη. Ο Μίλος αποκαλύπτει στον γιατρό
το πρόβλημα του και ο τελευταίος τον καθησυχάζει πως πρόκειται για κάτι
συνηθισμένο και του προτείνει ως λύση να κάνει διάφορες άλλες σκέψεις κατά τη
διάρκεια του σεξ (π.χ. το ποδόσφαιρο) καθώς και να συνευρεθεί με μία μεγαλύτερη
και πιο έμπειρη γυναίκα από αυτόν.[8]
Ο Μίλος, ψάχνει χωρίς επιτυχία μία
γυναίκα πιο έμπειρη. Ένα βράδυ, φτάνει στο σταθμό μία ώριμη γυναίκα, η οποία
ήταν μέλος της αντίστασης. Κατόπιν συνεννόησης , η γυναίκα δέχεται να κάνει σεξ
μαζί του. Μαζί της φέρει και έναν εκρηκτικό μηχανισμό, ώστε να ανατινάξουν ένα
τρένο των Ναζί, που κουβαλούσε πολεμοφόδια, διαδικασία την οποία αναλαμβάνει ο
Μίλος, ο οποίος ανεβαίνει κάπου ψηλά και ρίχνει τον μηχανισμό επάνω στο
τρένο.’’
Σε αντιδιαστολή
με το θέμα της ταινίας, αναφέρω τα χθεσινά γεγονότα της χώρας μας, με τη σειρά που
διαδραματίστηκαν και αφήνω σε σας να κάνετε τις δικές σας
εκτιμήσεις για το πού θα πέσει τελικά
η βόμβα, που ενδεχομένως θα προκαλέσουν
οι χθεσινές ενέργειες που περιγράφονται στη συνέχεια.
Ο κ. Στουρνάρας
παρέδωσε στον Πρόεδρο της Βουλής την Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος με το
σχόλιο : ‘’ ότι ουδεμία χώρα στον κόσμο, με πιθανή
εξαίρεση τις πετρελαιοπαραγωγές, έχει επιτύχει και δεσμευθεί για τόσο υψηλά
πρωτογενή πλεονάσματα για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα. Επομένως, αυτή η
υπόθεση αποτελεί και τη μεγαλύτερη επισφάλεια στην ανάλυση βιωσιμότητας του
χρέους μακροπρόθεσμα’’.
Ο Πρόεδρος [όλης] της Βουλής υπεραμύνθηκε της οικονομικής πολίτικής της
Κυβέρνησης, προσθέτοντας «Τα προγράμματα αυτά εν πολλοίς εμπεριείχαν μέσα
τους ισχυρό σπέρμα αδικίας και ισχυρών λαθών από πλευράς και του ΔΝΤ και των
άλλων εταίρων, όταν είχαν επιβληθεί στη χώρα. Αισιόδοξα τώρα μπορούμε να
αντικρίσουμε το παρόν και το μέλλον έτσι ώστε στο επίπεδο της ελληνικής
κοινωνίας να υπάρξει επούλωση, θεραπείες και μια ανάπτυξη δίκαιη, με κοινωνικό
πρόσημο».
Ο κ. Πρωθυπουργός, στο
έκτακτο Υπουργικό Συμβούλιο τόνισε
‘’την ανάγκη του «πολύ καλού συντονισμού» των υπουργείων, καθώς «η ελληνική κυβέρνηση θα έχει μεγαλύτερη διακριτική ευχέρεια στην άσκηση πολιτικής» - με την καθαρή έξοδο από τα μνημόνια - και στη συνέχεια ασχολήθηκε κυρίως με την ‘’ακροδεξιά πολιτική του κ. Μητσοτάκη τον οποίο φέρει να εμπλέκεται και με φασιστικούς κύκλους της Ευρώπης [ τον κ. Ούρμπαν και τον κ. Κούρτς], προκαλώντας τα χειροκροτήματα των Υπουργών του, σε σημείο να μην αντιληφθούν την απουσία του Υπουργού Άμυνας κ. Καμμένου, που είχε άλλες σοβαρότερες υποχρεώσεις, που δεν μπορούσε να αναβάλει!!!’’
‘’την ανάγκη του «πολύ καλού συντονισμού» των υπουργείων, καθώς «η ελληνική κυβέρνηση θα έχει μεγαλύτερη διακριτική ευχέρεια στην άσκηση πολιτικής» - με την καθαρή έξοδο από τα μνημόνια - και στη συνέχεια ασχολήθηκε κυρίως με την ‘’ακροδεξιά πολιτική του κ. Μητσοτάκη τον οποίο φέρει να εμπλέκεται και με φασιστικούς κύκλους της Ευρώπης [ τον κ. Ούρμπαν και τον κ. Κούρτς], προκαλώντας τα χειροκροτήματα των Υπουργών του, σε σημείο να μην αντιληφθούν την απουσία του Υπουργού Άμυνας κ. Καμμένου, που είχε άλλες σοβαρότερες υποχρεώσεις, που δεν μπορούσε να αναβάλει!!!’’
Τελικά όμως, ο κ. Καμμμένος [ το γράφω με τρία [μ] για να επισημάνω
το βαθμό του καψίματος του] – προ του
κινδύνου να μείνει μόνος του - άστραψε
και βρόντησε, με την δήλωση που ακολουθεί:
«Δεν θα επιτρέψουμε χωρίς δημοψήφισμα ή εκλογές να
έρθει η συμφωνία για ψήφιση στη Βουλή» τόνισε ο υπουργός Άμυνας και πρόεδρος
των ΑΝΕΛ, Πάνος Καμμένος, κατά την επίσης έκτακτη συνέντευξη Τύπου,
αναφερόμενος στη συμφωνία με τα Σκόπια.«Θέλω
να δηλώσω ξεκάθαρα ότι δεν πρόκειται να έρθει σε κύρωση η συμφωνία χωρίς την
έγκριση του λαού. Ο λαός θα αποφασίσει, εκτός αν υπάρχουν 180 βουλευτές» είπε ο
Πάνος Καμμένος. Ο ίδιος έκανε λόγο για εκλογές ή δημοψήφισμα και είπε:
«Αναλαμβάνω εγώ την ευθύνη, κύρωση της συμφωνίας δεν θα υπάρξει».
Ο κ. Καμμένος δήλωσε ότι
θα παραστεί στη σύνοδο του ΝΑΤΟ όπου θα γίνει η πρόσκληση για τα Σκόπια, με
αντίθετη προφανώς θέση από την κυβερνητική. Ο Πάνος Καμμένος είπε πως «η
συμφωνία είναι κακή και θα κάνω ότι μπορώ να την μπλοκάρω».
Τώρα εγώ τι μπορώ να πω; Είναι βέβαιο ότι κάποιοι βρίσκονται μακράν μιας πνευματικής, ιδεολογικής και γιατί όχι και
σεξουαλικής αφύπνισης και ωρίμανσης ,
στοιχείων απολύτως απαραίτητων για τη λήψη σωστών αποφάσεων. Διερωτώμαι απλά
γιατί πρέπει ο λαός να πληρώνει τα επίχειρα των ανώριμων ‘’
πειραματισμών’’ τους!!!
Αντώνης
Ταρνανάς