Παρακολουθώ
προσεκτικά όσα συμβαίνουν γύρω μου και
επειδή δεν μπορώ να καταλάβω που
οδηγούμαστε με τους κατ΄ευφημισμόν χαρακτηρισμούς, περιορίζομαι να εντοπίσω εαυτόν εις το
‘’σύστημα’’ και να απαντήσω στο ερώτημα
αν έχω ήδη περιέλθει σε κατάσταση απλού πειραματόζωου . Αναφέρομαι σε πρώτο
πρόσωπο διότι ως εκεί φθάνουν οι εξακριβωμένες διαπιστώσεις μου και δεν θέλω να
υποκαταστήσω τις εντυπώσεις των υπολοίπων. Αφορμή για το σημερινό μου σχόλιο
αποτέλεσε η τελευταία απόφαση για τον οικογενειακό γιατρό, που η εφαρμογή της
καθίσταται υποχρεωτική από την 1.1.2019.
Διευκρινίζω ότι τα τελευταία χρόνια έχω
διακόψει – αυτοβούλως - κάθε ιατρική και εργαστηριακή εξέταση, αρνούμενος την
προσβολή της νοημοσύνης μου και τον
σχετικό ευτελισμό – που δεν αποτελεί υπαινιγμό αλλά γνωστή πρακτική .
Πιστεύω δε ότι [στα 85 μου] μπορώ να
‘’πεθάνω’’ και χωρίς τη συνδρομή της επιστήμης.
Παρόλα αυτά σκέφθηκα να
ανταποκριθώ στην υποχρέωσή μου να τηρήσω τις εντολές του υπουργείου Υγείας που
αναφέρει ότι «Ο οικογενειακός ιατρός είναι μια νέα,
δωρεάν λειτουργία του ΕΣΥ. Αποτελεί το πρώτο σημείο επαφής του ατόμου με το
Εθνικό Σύστημα Υγείας. Μεταξύ άλλων λειτουργεί και ως σύμβουλος υγείας και
πλοηγός του σε αυτό. Η εγγραφή του πληθυσμού σε Οικογενειακό Ιατρό (Γενικό
Ιατρό ή Παθολόγο, Παιδίατρο) είναι υποχρεωτική, όλοι οι πολίτες έχουν αυτόματα
αντιστοιχισθεί και πρέπει να υποβάλουν αίτηση εγγραφής σε διαθέσιμο Οικογενειακό Ιατρό
της επιλογής τους».
Ακολουθώντας
λοιπόν πιστά την ηλεκτρονική διαδικασία [ που αποτελεί μια
από τις προτεινόμενες μεθόδους εγγραφής], διαπίστωσα ότι για τον Δήμο Λοκρών
που διαμένω και την ευρύτερη περιοχή, με δεκάδες χιλιάδες κατοίκους, υπάρχει μόνο ΕΝΑΣ γιατρός
συμβεβλημένος με το σύστημα, ο αποκαλούμενος με τον χαρακτηρισμό της
εθνικότητάς του, ρατσισμό τον οποίο αρνούμαι να αποδεχθώ. Διερωτώμαι όμως πώς
μπορώ να κάνω επιλογή ανάμεσα σε ένα και μόνο άτομο και κυρίως πως μπορεί αυτός
ο επιστήμονας να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στις ανάγκες του συστήματος, που τον
θέλει και σύμβουλο υγείας!!! Θεωρώ περιττό να σχολιάσω τις άλλες ιδιαιτερότητες
περί αλλαγής της επιλογής μετά την παρέλευση εξαμήνου και την υποβολή πρόσθετων
στοιχείων, που είναι ήδη γνωστά στο ηλεκτρονικό σύστημα. Αλήθεια τι γίνεται με
τους ανθρώπους απομακρυσμένων περιοχών και τους με έχοντες πρόσβαση σε
υπολογιστές και Κέντρα Υγείας ;
Εναντιούμενος
στην προσωπική μου λογική ,δεν αρκέστηκα μόνο
στην ηλεκτρονική έρευνα,
αλλά εφάρμοσα και τη μέθοδο door to door – όπως
γίνεται με τα δέματα – ρωτώντας γνωστούς και φίλους. Έμαθα λοιπόν ότι έχω
δικαίωμα να επιλέξω και ανάμεσα στους τρείς γιατρούς του Κέντρου Υγείας της
περιοχής. Εκεί να δεις τι γίνεται καθημερινά με τις ουρές των δύσμοιρων ντόπιων
και αλλοδαπών της κοινωνίας μας. Πώς και πότε αυτοί οι άνθρωποι θα μπορούν –
πέραν της βάρδιας τους – να βλέπουν , να συμβουλεύουν και κυρίως να
επισκέπτονται, όσους χρήζουν ιατρικής βοήθειας; Δεν αναφέρομαι στην
‘’πολυτέλεια’’ της άμεσης βοήθειας,
διότι ‘’πρέπει’’ να διευκολύνουμε και τη φυσική λύση στη βιωσιμότητα του
ασφαλιστικού, σύμφωνα με την πρόσφατη δήλωση του κ. Τσακαλώτου. Δεν καταλαβαίνω όμως γιατί χρειάζεται εγγραφή
και πως μπορεί να αποτελεί προσωπική επιλογή η πρόσβαση σε ‘’ κάθε δημόσια δομή
πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας’’.
Επειδή
δεν αντέχω περισσότερο αυτόν τον
εμπαιγμό , που προσβάλλει την όποια μου έχει απομείνει λογική, θέλω να
ερωτήσω ευθέως τους αρμόδιους – νταήδες
και μη του Υπουργείου Υγείας – αν
έχουν παραπέμψει ποτέ στα σημερινά
Κέντρα Υγείας συγγενικά τους πρόσωπα και σε καταφατική περίπτωση ποιες
είναι οι εντυπώσεις τους. Εγώ θα τους πιστέψω, αρνούμαι όμως να γίνω
πειραματόζωο και να συμβάλω στην περαιτέρω εξαθλίωση της δημόσιας υγείας. Θα
αναφερθώ ,ενδεικτικά, σε μια ανάλογη
προσωπική μου εμπειρία του 1962 στη Γιουγκοσλαβία του Τίτο και οι υπεύθυνοι ας
απορρίψουν τις όποιες ομοιότητες:
Ύστερα
από ένα απόστημα σε ένα δόντι μου, ζήτησα τη γνώμη γνωστών μου Σέρβων για την
ανεύρεση οδοντιάτρου. Οι συμπαθείς αυτοί άνθρωποι βρήκαν γιατρό και μου
έκλεισαν ραντεβού αργά τη νύχτα – στη μαύρη- στην πανεπιστημιακή κλινική του
Βελιγραδίου. Εκεί ο οδοντίατρος αποφάνθηκε
ότι ‘’μοναδική λύση αποτελεί η εξαγωγή του δοντιού , χωρίς καμιά
αναισθησία, λόγω του αποστήματος’’. Συγκατένευσα αναγκαστικά , λόγω του
ανυπόφορου πόνου και ελλείψει
εναλλακτικής λύσης. Τη στιγμή που ‘’αποκολλήθηκε’’ το δόντι μου και βρέθηκε
στην τανάλια του γιατρού, άκουσα τη φράση
του ‘’picka ti mater’’ και ένοιωσα ένα
χτύπημα επιβράβευσης στην πλάτη μου για τον ‘’ηρωισμό’’ μου. Τελικά είχε
‘’αστοχήσει’’ και μου έβγαλε – εν ψυχρώ – το διπλανό γερό δόντι. Τη σερβική
φράση δεν την μεταφράζω από σεβασμό στους αναγνώστες μου, διευκρινίζω όμως ότι
είναι ακριβώς ίδια και στη γλώσσα των βόρειων γειτόνων μας, που
αναγνωρίσαμε στις Πρέσπες ως ‘’ μακεδονική’’ και συνιστώ την αποφυγή χρήσης της ,
ενώπιον σλαβόφωνων ,διότι εγκυμονεί κινδύνους!!!
Επέστρεψα
στο σπίτι μου με μια χαίνουσα πληγή στο
στόμα μου και ακατάσχετη αιμορραγία που με υποχρέωσε στην αναζήτηση των
‘’πρώτων βοηθειών’’, αφού προοδευτικά έχανα τις αισθήσεις μου. Η απάντησή τους
ήταν αν πρόκειται για νέο η ηλικιωμένο πρόσωπο. Κάποια στιγμή το αυτοκίνητο με
οδήγησε στην ίδια προηγούμενη κλινική
και εντελώς συμπτωματικά φρόντισε το πρόβλημα μου ο καθηγητής Κλόντερ, ελληνικής
καταγωγής από τη μητέρα του και γνώστης της ελληνικής. Αναφώνησε και αυτός την
ίδια φράση στα ελληνικά, καταφερόμενος κατά του προηγούμενου γιατρού.
Όταν
όλα τελείωσαν αισίως – δηλαδή επέζησα – τον παρακάλεσα να μου εξηγήσει το ερώτημα των Πρώτων Βοηθειών για την ηλικία
του ασθενούς. Εθισμένος στην τοπική πρακτική διευκρίνισε ότι ‘’αν είσαι νέος
αντέχεις και αν είσαι γέρος δεν χάθηκε ο
κόσμος’’. Τα ακούτε αυτά κύριε Τσακαλώτε, για να καταλάβετε ότι η πρόσφατη προοδευτική δήλωσή σας δεν αποτελεί
καινοτομία , αφού έχει τύχει ανάλογης
εφαρμογής, τουλάχιστον από το 1962 . Αυτό μάλιστα συνέβη σε χώρα του
πρώην ‘’υπαρκτού’’ σοσιαλισμού. Σκεφθείτε τι μπορεί να συμβεί σε μια χώρα του
‘’ανύπαρκτου’’!!!
Αντώνης Ταρνανάς