ΑΝΑΜΕΣΑ
ΣΤΟΝ ΜΟΛΙΕΡΟ ΚΑΙ ΤΟΝ
ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΑΝΝΗ ΤΟΝ
ΣΚΑΡΙΜΠΑ
Θα γελάσει το παρδαλό κατσίκι του Φ. Δημητριάδη
Θα επιχειρήσω, με σατιρική διάθεση και με τη μέθοδο των παραλληλισμών,
μια αποτοξίνωση από την ελεεινή
επικαιρότητα των καινοφανών
σατύρων και τραγοπόδαρων, μέχρι να φθάσει η μέρα των αποτελεσματικών ελπίζω για τη χώρα εκλογών, ασχέτως νικητή, για να επανέλθουμε σε ‘’κανονικούς
ρυθμούς’’. Να ξαναγίνουμε μια χώρα σαν τις άλλες ευρωπαϊκές , με σεβασμό στο Σύνταγμα
και τους δημοκρατικούς θεσμούς, που έχουν καταπατηθεί βάναυσα από τους
περισσότερους , έχοντας καταστήσει δημοκρατικό σύμβολο την ‘’ανυπακοή, τη συκοφαντία και την
ύβρη’’. Ενέπλεξαν ακόμα και τον υπηρεσιακό Πρωθυπουργό, για να επιπλήξει
τον απερχόμενο, γιατί στιγμάτισε τη γνωστή παράνομη
δραστηριότητα του Τουρκικού Προξενείου
Κομοτηνής , που ο κόσμος τόχει τούμπανο και αυτοί κρυφό καμάρι, άρα
γνωρίζουν όλοι οι Έλληνες, πλην των
προοδευτικών και των ειδικευόμενων στο πλασάρισμα μαντζουνιών την πικρή και πολύ παλιά αυτή
αλήθεια. Αφού δεν αποδέχονται τη γνώμη της μόνης αρμόδιας ΕΥΠ, θα ήταν πιο απλό να ρωτήσουν τους
κατοίκους της περιοχής, συμπεριλαμβανομένων των μουσουλμάνων.
Επικαλούμαι
για το πόνημά μου, δυο διαχρονικές
φυσιογνωμίες που συστηματικά σατίρισαν με τα έργα και τον λόγο τους, τους
‘’μικρομέγαλους’’ της κοινωνίας. Ο ένας,
Γάλλος αστός που με το έργο του [ 1670] σατιρίζει
τις απόπειρες κοινωνικής αναρρίχησης, διακωμωδώντας τόσο την επιτηδευμένη
αστική τάξη που θέλει να μιμηθεί τη συμπεριφορά και τον τρόπο ζωής των ευγενών
όσο και τη ματαιόδοξη και υπεροπτική αριστοκρατία. Ο έτερος, σύγχρονος ορεσίβιος από την Αγία Ευθυμία της Φωκίδας , κατατρυχόμενος από προσωπικά συμπλέγματα, παρουσιαζόταν
με το πατριδωνυμικό Χαλκιδαίος, για να αποκρύψει την πραγματική του τίμια καταγωγή. Το έργο του σημαδεύτηκε από την έντονη αντιδικία του με
τις καθιερωμένες αξίες της ζωής , τον αστικό πολιτισμό και τις γλωσσικές του
ιδιορρυθμίες .
Ο Μολιέρος, ευγενής και ο ίδιος, τιτλοφόρησε το έργο του με τον
οξύμωρο τίτλο ‘’αστός ευγενής’’ [ Le Bourgeois gentilhomme]
, όταν στη Γαλλία της
εποχής του , ένας «ευγενής» θεωρούταν εξ ορισμού και αριστοκράτης, ώστε ο τίτλος να αποτελεί λεκτικό πλεονασμό. Ίσως αυτή η
διαφορά με τη χώρα μας, του χάρισε τον
ελληνικό τίτλο ‘’Αρχοντοχωριάτης’’, που
ήταν πιο κοντά στην ελληνική πραγματικότητα, τη ‘’χωριατίλα’’ ,που θα έλεγε ο
μπαρμπαγιάννης ο Σκαρίμπας.
Παρά
το γεγονός ότι οι ρίζες της Ευρώπης είναι ελληνικές και γεωγραφικά ανήκουμε
στην Ήπειρο, η ευρωπαϊκή συμπεριφορά δεν
βρίσκει σύμφωνους κάποιους κομματικούς
σχηματισμούς και αυτό μας δημιουργεί
προβλήματα. Όπως προβλήματα είχε δημιουργήσει η δήλωση του Κωνσταντίνου
Καραμανλή ‘’ ανήκομεν εις την Δύσιν’’, που αποτελούσε σαφή γεωγραφική και
κοινωνική πραγματικότητα. Ο μπαρμπαγιάννης Σκαρίμπας , στο λεξιλόγιό του θα το αποκαλούσε ‘’κομματίλα΄΄.
Είμαστε
λαός εύπιστος, που εύκολα παραμυθιάζεται από τις κομματικές παραδοξολογίες και στο
παρελθόν τις έχει αναγάγει σε σοφούς πολιτικούς ‘’στοχασμούς’’. Μόνη
παρηγοριά μας παραμένει η αποκομματοποίηση των νέων μας, που κάποια ώρα θα
αντιδράσουν – όπως έκαναν στις εκλογές της 21ης Μαΐου
– και θα καταλάβουν ότι η υπομονή και η
ανοησία έχουν και τα όριά τους
Έχω πολλά ακόμα στρεβλά να στιγματίσω, αλλά θα μείνω ως εδώ, γιατί δεν θέλω να επιτείνω την πικρία των ήδη πικραμένων. Ας αφήσουμε επί τέλους τον λαό να σκεφθεί με το δικό του μυαλό, διότι αποδείχτηκε πρόσφατα ότι διαθέτει αρκετό και καλής ποιότητας. Θα αρκούσε στην περίπτωσή μας, η γελοιογραφία του Φωκίωνα Δημητριάδη του 1946, την οποία παραθέτω για όσους η ηλικία τους δεν βοήθησε να τη γνωρίσουν, με τον υπότιτλο θα γελάσει και το παρδαλό κατσίκι. Αντώνης’’
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου