Μεφιστοφελής, Μεφίστο ή Ισαπόστολος;
Τελευταία
πληθαίνουν οι ‘’ρηξικέλευθες‘’ διακηρύξεις επί παντός επιστητού και αυτό με εμβάλλει σε
σκέψεις, αν αυτές εντάσσονται στις
μεθοδεύσεις του Μεφιστοφελή, του Μεφίστο ή ενός απλού σύγχρονου Ισαποστόλου.
Πριν σπεύσετε να προσωποποιήσετε αυτή
μου την κατηγοριοποίηση, θα επιχειρήσω να περιγράψω εναργέστερα τις τρεις
αυτές διαφοροποιήσεις, ώστε να διευκολύνω τις σκέψεις σας και κυρίως τους δικούς μου προβληματισμούς.
Διευκρινίζω πάντως ότι με τον χαρακτηρισμό ‘’ρηξικέλευθες ‘’ δεν εννοώ τη δήλωση του βουλευτή κ. Γ.
Κυρίτση, κατά την οποία «Ο δυτικός
πολιτισμός έστειλε εκατομμύρια παιδιά στους θαλάμους αερίων και οι δυτικές κοινωνίες ψηφίζουν τους πολιτικούς
απογόνους αυτών που το έκαναν. Για τους ισλαμιστές δεν υπάρχει κάτι ανάλογο
καταγεγραμμένο». Ούτε υπονοούνται επίσης οι δηλώσεις των κ. κ. Φίλη και
Πάγκαλου, που υιοθετούν τις θέσεις του κ. Ράμα για τον ‘’φόνο Κατσίφα’’
σε αλβανικό έδαφος. Είναι προφανές ότι το πράττω [ με μικρά γράμματα] σε
εφαρμογή της ιδεολογικής άποψης του
χώρου τους, ότι ‘’δεν υπάρχει συγγενική
ή συλλογική ευθύνη’’, όταν πρόκειται για ποινικά εγκλήματα δικών τους απογόνων . Όχι δύο μέτρα και δύο σταθμά,
γιατί μας καταλαβαίνει και το πόπολο που μας χρειάζεται εν όψει εκλογών –
οψέποτε αυτές γίνουν!!!
Ο
Μεφιστοφελής, στο έργο του Γκαίτε, είναι ο διάβολος στον οποίο ο Δρ Φάουστ
πούλησε την ψυχή του για να εξασφαλίσει την αιώνια νεότητα. Είναι ένα θέμα που
αφορά την ανθρώπινη ματαιοδοξία, η οποία μπορεί να αναφέρεται και σε άλλες
δραστηριότητες της ζωής, όπως π.χ. την
εξουσία. Τα αποτελέσματα είναι γνωστά και δεδομένα, παρόλα αυτά όμως ποτέ δεν
έπαυσαν να υπάρχουν μιμητές, αφού η απληστία εξακολουθεί να αποτελεί κυρίαρχο
γνώρισμα πολλών συνανθρώπων μας.
Ο Μεφίστο
από την άλλη, είναι ένα έργο του Κλάους Μαν, που γράφηκε το 1936 στο
Άμστερνταμ, εμπνευσμένο από τον μύθο του Φάουστ και εξελίσσεται στα χρόνια του εθνικοσοσιαλισμού.
Το έργο αναφέρεται στη
σταδιοδρομία, ενός νέου αριστερού ηθοποιού, που πρωταγωνιστούσε σε φημισμένο
θέατρο του Αμβούργου και ‘’αναγκάστηκε’’
να ταυτισθεί με τους Ναζί για να
εδραιωθεί στον χώρο του, συμμαχώντας με τον διάβολο, έναντι οποιουδήποτε
ανταλλάγματος. Όπως γίνεται αντιληπτό, κάποιοι ‘’ηθοποιοί’’ λειτουργούν
‘’οπορτουνιστικά’’ και έχουν την ευχέρεια να εναλλάσσουν τους θιάσους
συμμετοχής των, χωρίς να τίθεται εν
αμφιβόλω η αριστερή ηθική, αφού αποτελεί πλέον κεκτημένο. Θα μου πείτε ότι
κεκτημένο αποτελούσαν και οι συντάξεις μας, τα δώρα, οι συλλογικές μας
συμβάσεις και άλλα τέτοια περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαίς. ‘Έτερον
εκάτερον που λέγανε οι αρχαίοι μας και ας προσέχαμε!!!
Το έργο αποτελεί μελέτη
πάνω στις σχέσεις τέχνης και πολιτικής, εξουσίας και ηθικής, εμβαθύνοντας όχι
μόνο στην άνοδο του φασισμού, αλλά και στις
κοινωνιολογικές προϋποθέσεις που
διευκολύνουν μια τέτοια άνοδο. Τα
πρόσωπα του έργου μπορεί να είναι πραγματικά, ιστορικά, ενίοτε δε και φανταστικά !!!
‘Όσον αφορά την τρίτη προσωπικότητα του υπότιτλου, δηλαδή
τον Ισαπόστολο, αποτελεί θετική και
ευκταία περίπτωση , δηλαδή της συμμαχίας
με τον Θεό και ό,τι σχετίζεται με την λατρεία του. Στη λίστα της κατηγορίας
αυτής έχουν αναγορευθεί πολλοί Άγιοι και
σημαντικές προσωπικότητες της ιστορίας μας, που συνέβαλαν στην εδραίωση του χριστιανισμού , με
επιφανέστερο τον Μεγάλο Κωνσταντίνο και τελευταίο, χρονικά [1800 μ.Χ.] , τον Ιννοκέντιο της Αλάσκας.
Ο Μεγάλος Κωνσταντίνος: Ένα
πολυσυζητημένο και μελετημένο υπό ποικίλα πρίσματα κεφάλαιο της ζωής και της
πολιτικής του Κωνσταντίνου είναι η σχέση του με το Χριστιανισμό, του οποίου
υπήρξε μεγάλος διώκτης και πολέμιος. Ο Κωνσταντίνος αξιοποίησε χωρίς διακρίσεις
τους χριστιανούς στο στρατό του, εφάρμοσε την αρχή της ανεξιθρησκίας [ένα είδος
θρησκευτικής ουδετερότητας της εποχής] και προστάτεψε έμπρακτα τις χριστιανικές
κοινότητες με διάφορους τρόπους (βλ. "Το διάταγμα των Μεδιολάνων,
Φεβρουάριος 313 μ.Χ."). Έχει λεχθεί ότι επέλεξε την ανοχή προς τον
Χριστιανισμό ώστε να ενδυναμωθεί η εσωτερική συνοχή του ρωμαϊκού κράτους, το
οποίο είχε επί 60 έτη μια πολύπλευρη κρίση [ κάτι σαν τη δική μας πολυετή οικονομική ύφεση, την ανεργία και τον
λαϊκισμό].
Το διάταγμα αυτό αναγνώριζε το νόμιμο
δικαίωμά τους να υπάρχουν «οι Χριστιανοί», και έγραφε ότι «μπορούν να υπάρχουν
και να συναθροίζονται, εφόσον δεν κάνουν τίποτε το αντίθετο προς το κοινό καλό,
και υποχρεούνται να προσεύχονται στον
Θεό τους για το καλό μας, το καλό της πολιτείας και το δικό τους».
Από τα διάφορα μέτρα που θέσπισε,
μεγαλύτερη σημασία για τους χριστιανούς είχαν η επιστροφή της δημευμένης
περιουσίας τους κατά τις περιόδους των διωγμών και το δικαίωμα που αποκτούσαν
να αυξήσουν αυτή την περιουσία. Ο κάθε άνθρωπος επίσης θα μπορούσε πια να
κληροδοτήσει την ιδιοκτησία του στην Εκκλησία, η οποία πάλι αποκτούσε το
δικαίωμα της κληρονομιάς. Έτσι αναγνωριζόταν και η νομική υπόσταση της κάθε
χριστιανικής κοινότητας.
Ακόμη ο Μ. Κωνσταντίνος ενίσχυσε την ηθική
θέση που είχαν οι επίσκοποι στις κοινωνίες τους. Τους παραχώρησε το δικαίωμα να
επιλύουν τις ιδιωτικές διαφορές του ποιμνίου τους, όχι με την ιδιότητα του
δικαστή, αλλά περισσότερο ως διαιτητές. Κάτι ανάλογο φαίνεται να προβλέπει και η εξαγγελθείσα ειδική συμφωνία [
Κυβέρνησης – Εκκλησίας ], παρεμβάλλοντας όμως κάποιες επιτροπές, που αποτελούν νεοελληνική αδυναμία
και οδηγούν σε πονηρές σκέψεις. Εδώ όμως
αντιδρούν οι κληρικοί που,
‘’άγνωστο γιατί’’, δεν εμπιστεύονται και τόσο τις υποσχέσεις της πολιτείας. Το
τελευταίο ανάγκασε σήμερα τον
Αρχιεπίσκοπο να διευκρινίσει ότι όταν μιλούσε για συμφωνία εννοούσε την
‘’πρόθεση για συμφωνία’’. Άντε τώρα να βρεθεί τρόπος έκδοσης ‘’ νέου
διατάγματος των Μεδιολάνων’’, που θα ρυθμίζει τις προθέσεις για συμφωνία, που
θα ‘’άδειαζε 10.000 θέσεις για διορισμούς’’, κατά δήλωση του επί των διαψεύσεων
αρμόδιου Υπουργού!!!
Κάθε ομοιότητα με πρόσωπα και
γεγονότα της επικαιρότητας είναι αυθαίρετη και εντελώς συμπτωματική, όπως αυθαίρετη πρέπει να θεωρείται και κάθε ελπίδα για το ενδεχόμενο επέκτασης της λίστας των
Ισαποστόλων!!!
Πάει και αυτό το κολπάκι, να δούμε τι
άλλο θα σκαρφιστούν οι εγκέφαλοι του
καθ΄ημάς νέου ‘’Μεδιολάνου’’.-
Αντώνης
Ταρνανάς