ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ
[Γνήσια και Ψευδεπίγραφη]
ΠΑΡΑΚΑΛΩ
ΑΝΑΓΝΩΣΤΕ ΤΟ
ΜΕΧΡΙ
ΤΕΛΟΥΣ
Η λέξη αυτοκριτική, σε ελεύθερες και
δημοκρατικές κοινωνίες αφορά μια θεμιτή , ειλικρινή , ενίοτε δε και γενναιόδωρη κριτική, που
δικαιούται κάθε άνθρωπος για πράξεις
και παραλείψεις του, απέναντι στο κοινωνικό σύνολο ή μεμονωμένα πρόσωπα. Η
πράξη αυτή αποτελεί προσωπική απόφαση, καθήκον και υποχρέωση και πρέπει να περιλαμβάνει κυρίως τις αρνητικές κρίσεις
για τον εαυτό του, ακόμα και όταν ‘’νομίζει’’ ότι η ευθύνη
δεν τον βαρύνει αποκλειστικά ,
όπως το συνηθίζουμε οι νέο-Έλληνες!!!
Κάνω μια αναγκαία αντιδιαστολή με
‘’ανάλογες’’ χρήσεις της διαδικασίας σε
ανελεύθερα και ολοκληρωτικά καθεστώτα της Ευρώπης που έζησα επί μακρόν, στα
οποία αποτελούσε επιβεβλημένη πράξη εναντίον αντιπάλων πριν από την φυσική
εξαφάνισή τους. Η περίπτωση αυτή βρήκε την πλήρη εφαρμογή της
στην Σοβιετική Ένωση της εποχής του Στάλιν, αφού έφθασαν στο σημείο να
αποδώσουν και στον πανίσχυρο στενό
συνεργάτη του, τον Λαβρέντι Μπέρια, υποτιθέμενη αυτοκριτική του στον Μολότοφ,
ότι είχε δηλητηριάσει τον Στάλιν. Τηρώντας απόλυτα το παράδειγμα της ‘’μητερούλας’’
Σοβιετικής Ένωσης, υιοθέτησε την ίδια πρακτική και το ΚΚΕ, που αποσκοπούσε στην ‘’αυτοσυκοφάντηση’’ συντρόφων, τους οποίους
κατήγγειλαν, εξαφάνισαν ή οδήγησαν σε ‘’αυτοκτονία’’ . Ενδεικτική είναι η
περίπτωση του εθνικού κομμουνιστή όπως τον αποκαλούσαν ,Νίκου Ζαχαριάδη, ο οποίος τελικά αυτοκτόνησε, όπως είχε προαναγγείλει στα όργανα του Κόμματος, την 1.8.1973.
Η συνωνυμία με τον ιστορικό ηγέτη του ΚΚΕ μου θύμισε μια πρόσφατη προεκλογική δήλωση για ‘’ειλικρινή’’
αυτοκριτική του κ. Κώστα Ζαχαριάδη, στελέχους και Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ,
για τα λάθη της τελευταίας διακυβέρνησής τους και τις δεσμεύσεις τους ότι επανερχόμενοι θα τις τηρήσουν. ‘’Έχουμε κάνει γενναία και ειλικρινή αυτοκριτική για την πολιτική
μας σχετικά με τη μεσαία τάξη. Έχουμε μάθει από τα λάθη μας και την επόμενη
φορά που ο λαός θα μας κάνει κυβέρνηση θα αντιμετωπίσουμε τα πράγματα
διαφορετικά .
Αυτοί δεν μαθαίνουν ποτέ,
γιατί δεν θέλουν να μάθουν, όπως κάθε δογματικός οποιασδήποτε κατεύθυνσης και
απόχρωσης, διότι είναι τόση η ανασφάλειά τους που φοβούνται ακόμα και να
ακούσουν διαφορετικές απόψεις, μη τυχόν και ανακαλύψουν τα λάθη τους και
μετανιώσουν!!! Βλέπετε τι γίνεται στη Ρωσία, με τους κατέχοντες, οι οποίοι αφού
την λεηλάτησαν μεταξύ τους, ισχυρίζονται τα αντίθετα για τα οποία είχαν γίνει
γνωστοί, κράτησαν όμως τον δογματισμό τους , έστω και προς την αντίθετη
κατεύθυνση. Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, αρκεί να συνεχίσουν την καλοπέραση και αν
μπορέσουν – με την παλιά δοκιμασμένη συνταγή – να κρατήσουν τον ολοκληρωτισμό
που γνωρίζουν και αν μπορέσουν να επαναφέρουν τον νεοτσαρισμό!!!
Βίωσα προσωπικά και
μακροχρόνια τα καθεστώτα αυτά και μπορώ να καταλάβω κάθε σκέψη των απανταχού ομοϊδεατών τους. Πολλά
κομματικά στελέχη των ‘’δήθεν’’ προοδευτικών μας παρατάξεων, χωρίς καμιά
απολύτως διαφορά με τους ακροδεξιούς που αρνήθηκαν να καταδικάσουν στη Βουλή,
νοσταλγούν τη αγαστή συνεργασία τους με τον κ.Καμένο κι αν τους δοθεί η
ευκαιρία θα το ξανακάνουν
Μακάρι και στη χώρα μας να γινόταν μια αυτοκριτική
έντιμη από όλα τα κόμματα, που θα έθετε τέρμα στην εκατέρωθεν αμφισβήτηση και
κυρίως στην ανελέητη κατασυκοφάντηση κάθε κανονικότητας για να βρούμε, επί
τέλους, τα αμέτρητα που ακόμα μας
ενώνουν για το κοινό καλό. Υπάρχουν
ακόμα κόμματα και πρόσωπα που προβάλλουν καθεστώτα τα οποία έχουν απορρίψει οι λαοί
στην Ανατολική Ευρώπη που αποδεδειγμένα μόνο δεινά επέφεραν όπου δοκιμάστηκαν.
Δεν υπάρχουν τέλεια συστήματα διακυβέρνησης και η δημοκρατία – που γεννήθηκε
στη χώρα μας – είναι η μοναδική που μπορεί να οδηγήσει τους λαούς στην προκοπή.
Πότε επί τέλους θα κάνουμε την αναγκαία αυτοκριτική μας – Κόμματα και λαός –για
να δώσουμε επί τέλους τη λύση του αιώνιου προβλήματος που μας χωρίζει με τα
χρώματα – ακόμα και αθλητικά – περιμένοντας τη μεγάλη συμφορά για να
ομονοήσουμε;;; Έλεος συνάνθρωποι και οι εκλογές που ακολουθούν αποτελούν μια ευκαιρία να κάνουμε μια αρχή για να αποδείξουμε
ότι μπορούμε και όλοι μαζί να χτίσουμε μια χώρα αντάξια εκείνης που είχαν
οραματισθεί οι αρχαίοι μας πρόγονοι. Πώς είναι δυνατόν όμως να συνεργασθούν
Κόμματα και πρόσωπα τα οποία καθημερινώς
συκοφαντούνται και καθυβρίζονται;;;
Ύστερα από όλα αυτά τα
κατατοπιστικά, αισθάνομαι την ανάγκη να παραθέσω μια ανάλυση του όρου αυτοκριτική, όπως τη βλέπει στην ιδανική μορφή της, μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Β΄Λυκείου που βρήκα στο διαδίκτυο και παραθέτω
αυτούσια:
Frank
Robert Dixon
Έκθεση Β΄ Λυκείου: Αυτοκριτική
Αυτοκριτική ονομάζεται η κριτική που ασκεί
κανείς στο εαυτό του∙ η διαδικασία αυτοελέγχου, κατά την οποία επιχειρείται η
αποτίμηση πράξεων, συμπεριφορών και επιλογών. Μέσω της αυτοκριτικής, λοιπόν, το
άτομο θέτει υπό -αυστηρό- έλεγχο τον ίδιο του τον εαυτό προκειμένου να
διαπιστώσει κατά πόσο η προσωπικότητά του, οι μέχρι τότε δράσεις του κι η
ταυτότητά του εν γένει βρίσκονται σε αρμονία με τις πραγματικές του επιθυμίες
και επιδιώξεις.
Η αξία της αυτοκριτικής
Η
αυτοκριτική αποτελεί μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία, καθώς το άτομο
χρειάζεται να αντικρίσει και να αξιολογήσει με απόλυτη ειλικρίνεια τον εαυτό
του και τις πράξεις του, αν πραγματικά θέλει να βελτιώσει τη ζωή του και να
ολοκληρώσει την προσωπικότητά του. Είναι, συνάμα, μια επίπονη διαδικασία, αφού
το άτομο οφείλει να έρθει αντιμέτωπο με τις ελλείψεις και τις αδυναμίες του,
χωρίς να επιχειρεί να δικαιολογήσει τον εαυτό του για όσα μπορούσε, αλλά
απέφυγε να κάνει.
-
Μέσω της αυτοκριτικής το άτομο έχει τη δυνατότητα να συνειδητοποιήσει τις
πραγματικές κλίσεις και δεξιότητές του, τις αρέσκειες και τις απαρέσκειες,
καθώς και τα τυχόν μειονεκτήματά του. Πρόκειται για μια διερεύνηση καίριας
σημασίας, ιδίως κατά τα εφηβικά χρόνια, οπότε το άτομο καλείται να επιλέξει τον
επαγγελματικό του προσανατολισμό. Είναι σαφές πως ένας ειλικρινής αυτοέλεγχος
θα προφυλάξει τον νέο από μια λανθασμένη επαγγελματική επιλογή που θα έχει
βασιστεί σε μια υπερεκτίμηση ή υποτίμηση των δυνατοτήτων του. Αντιστοίχως, θα
τον αποτρέψει από το να κάνει μια επαγγελματική επιλογή που δεν ανταποκρίνεται
σε όσα πραγματικά τον εκφράζουν και του κινούν το ενδιαφέρον.
- Η
αυτοκριτική οδηγεί το άτομο στην αυτογνωσία, και άρα στη συνειδητοποίηση των
πραγματικών επιθυμιών και επιδιώξεών του, επιτρέποντάς του να κατευθύνει τη ζωή
του προς τις επιλογές εκείνες που ανταποκρίνονται και ικανοποιούν τις αληθινές
προσδοκίες του. Καθίσταται, έτσι, εφικτή η πάντοτε ζητούμενη κατάσταση της
εσωτερικής ισορροπίας, και η αποφυγή των απωθημένων εκείνων που υπονομεύουν την
αίσθηση ευτυχίας και ηρεμίας του ατόμου.
Συνάμα,
το άτομο εντοπίζοντας τα πραγματικά του προτερήματα και τις πραγματικές του
δυνατότητες, κατορθώνει στην πορεία να φτάσει στην αυτοπραγμάτωση, στην
κατάσταση εκείνη κατά την οποία θα έχει αναπτύξει πλήρως ολόκληρο το δυναμικό
του. Η αυτοπραγμάτωση, βέβαια, προϋποθέτει μια παράλληλη συνειδητή προσπάθεια βελτιστοποίησης
του ατόμου, ιδίως στους τομείς που ήδη γνωρίζει πως μπορεί να επιτύχει αξιόλογα
αποτελέσματα.
- Η
αυτοκριτική αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την ηθικοποίηση του ατόμου,
αφού θέτει σε έλεγχο τη συμπεριφορά του και φυσικά τη στάση του απέναντι στους
άλλους ανθρώπους. Του προσφέρει, άλλωστε, την ευκαιρία να γνωρίσει πραγματικά
τον εαυτό του και να φτάσει έτσι -εύκολα ή δύσκολα- στην αποδοχή της αληθινής
του ταυτότητας κι είναι αυτή ακριβώς η αποδοχή που εξισορροπεί εσωτερικά το
άτομο και του επιτρέπει να έχει πολύ πιο αρμονικές σχέσεις με τους γύρω του.
Είναι
δίχως άλλο δεδομένο πως ένας άνθρωπος που δεν αποδέχεται ο ίδιος τον εαυτό του
-με όλες τις ελλείψεις και τα προτερήματά του- δεν μπορεί να δημιουργήσει
ποιοτικές και ισόρροπες σχέσεις με τους άλλους, αφού η εσωτερική του
συγκρουσιακή κατάσταση και απογοήτευση προβάλλεται στους άλλους, προκαλώντας
διαρκώς ανώφελες εντάσεις. Το άτομο τείνει να αποδίδει στους άλλους την
απόρριψη που αισθάνεται το ίδιο για τον εαυτό του, ματαιώνοντας κάθε πιθανότητα
να δημιουργήσει σχέσεις αρραγούς εμπιστοσύνης και ασφάλειας.
- Η
αυτοκριτική λειτουργεί αφυπνιστικά για το άτομο και το ωθεί σε μια συνεχή
προσπάθεια να βελτιώσει τις πτυχές εκείνες της προσωπικότητας, αλλά και της
ζωής του, που δεν βρίσκονται στα επιθυμητά επίπεδα.
Οι
άνθρωποι, άλλωστε, και ιδίως οι νέοι, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους πως η
διαδικασία βελτιστοποίησης του εαυτού τους δεν περιορίζεται -ούτε αφορά μόνο-
τα εφηβικά χρόνια. Είναι μια ακατάπαυστη διαδικασία που δεν επιτρέπει ούτε τον
εφησυχασμό ούτε την εγκατάλειψη των προσπαθειών. Απαιτεί αυστηρή αυτοπειθαρχία
και διαρκή επαφή με τους επιθυμητούς στόχους και επιδιώξεις. Έννοιες, όπως η
δια βίου μάθηση και ο επαναπροσδιορισμός των βλέψεων του ατόμου, βασίζονται
ακριβώς στην επίγνωση πως ο άνθρωπος έχει πάντοτε τη δυνατότητα να αλλάξει προς
το καλύτερο τη ζωή του -και τον εαυτό του.
-
Επιπλέον, χάρη στην αυτοκριτική το άτομο μπορεί να ξεκαθαρίσει στη σκέψη του
τις απόψεις και τις αντιλήψεις που το εκφράζουν πληρέστερα, ώστε να διαμορφώσει
την προσωπική του κοσμοθεωρία. Προφυλάσσεται, έτσι, από τα έτοιμα νοητικά
σχήματα -στερεότυπα- που του έχουν μεταδώσει τα προηγούμενα χρόνια και
συνειδητοποιεί ποια πραγματικά είναι η δική του θέση απέναντι στα διάφορα
κοινωνικά, πολιτικά, αλλά και προσωπικά ζητήματα. Πρόκειται για ένα ακόμη
σημαντικό βήμα στο χτίσιμο μιας αυτόνομης προσωπικότητας, με ατομική θέληση και
στάση.
Αίτια που οδηγούν στην
απουσία ή την αναποτελεσματικότητα της αυτοκριτικής
Η
αυτοκριτική ενέχει εγγενείς δυσκολίες δεδομένου ότι το ίδιο το άτομο καλείται
να κρίνει και να αξιολογήσει τον εαυτό του, γεγονός που καθιστά δυσεπίτευκτη τη
ζητούμενη αντικειμενικότητα. Συνάμα, όμως, η διαδικασία της αυτοκριτικής
δυσχεραίνεται και από την επικρατούσα κοινωνική κατάσταση, όπου η πλειονότητα
των ανθρώπων παρασύρεται από τα έξωθεν επιβεβλημένα πρότυπα -καταναλωτισμού,
προσωπικής ανάδειξης κ.ά.- και αδυνατεί να προχωρήσει στον προσδιορισμό ενός
ατομικού πλαισίου αξιών και επιδιώξεων.
Ειδικότερα:
- Ο υλισμός, ο καταναλωτισμός κι η επίδραση των
μαζικών προτύπων
Η
σύγχρονη κοινωνία υπό την επίδραση του καπιταλιστικού προτύπου, όπου η κατοχή
υλικών αγαθών, ο καταναλωτισμός και η οικονομική επιτυχία αποτελούν τα βασικά
κριτήρια για την αναγνώριση και την αποδοχή του ατόμου, επηρεάζουν βαθύτατα
τους περισσότερους ανθρώπους. Το άτομο αδυνατεί να ξεφύγει από τη συλλογική
αυτή πίεση για την επίτευξη αποτελεσμάτων που θα του διασφαλίσουν αμιγώς
οικονομικό κέρδος. Έτσι, βασικές έννοιες όπως είναι η ηθικότητα, η
αυτοπραγμάτωση κι η βίωση της ζωής σε αρμονία με τις πραγματικές επιθυμίες του
ατόμου περνούν σε δεύτερη μοίρα και παραγνωρίζονται.
Το
άτομο καταλήγει, επομένως, να ασχολείται μόνο με το πόσα έχει και πόσα μπορεί
να αποκτήσει, κι όχι με την αυτογνωσία και τη βελτίωση του εαυτού του σε προσωπικό,
ηθικό και διανοητικό επίπεδο. Τα υλικά αγαθά ξεπερνούν σε σημασία τις
εσωτερικές ποιότητες του ατόμου.
- Έλλειψη χρόνου
Οι
γοργοί ρυθμοί της σύγχρονης ζωής, οι πολλαπλές επαγγελματικές απαιτήσεις, αλλά
και η πληθώρα ενημέρωσης -με ουσιαστικές, αλλά και ανούσιες ειδήσεις- μειώνουν
δραματικά τον ελεύθερο χρόνο του ατόμου, όπως και τη δυνατότητά του να
αποδεσμευτεί απ’ όλα αυτά τα εξωτερικά ερεθίσματα και να αφιερώσει τον αναγκαίο
απερίσπαστο χρόνο που απαιτεί η διαδικασία της αυτοκριτικής.
- Ελαττώματα και αδυναμίες του ατόμου
Η
διαδικασία της αυτοκριτικής απαιτεί αυστηρή ειλικρίνεια, αλλά και διάθεση
παραδοχής των προσωπικών σφαλμάτων και ελλείψεων, στοιχεία που την καθιστούν
εξαιρετικά δύσκολη για τους περισσότερους ανθρώπους, αφού από εγωισμό και από
απροθυμία ανάληψης της αναλογούσας σε αυτούς ευθύνης, είτε αποφεύγουν πλήρως
την αυτοκριτική είτε επιλέγουν να εθελοτυφλούν μπροστά στα λάθη και στις
παραλείψεις τους.
Είναι,
άλλωστε, πραγματικά δύσκολο για έναν άνθρωπο να παραδεχτεί πως έχει αδρανήσει
απέναντι σε βασικά ζητούμενα της ζωής του και πως θα μπορούσε να έχει χειριστεί
πολύ διαφορετικά ποικίλες καταστάσεις, καθώς μια τέτοια συνειδητοποίηση θέτει
σε δοκιμασία την αυτοπεποίθησή του και κλονίζει την εμπιστοσύνη στην προσωπική
του αντίληψη και κριτική ικανότητα. Ενώ, παράλληλα, μια εύστοχη και
αποτελεσματική αυτοκριτική απαιτεί από το άτομο μια ουσιαστική εμβάθυνση στην
προσωπικότητα και στις επιλογές του∙ εμβάθυνση ανέφικτη για άτομα που έχουν
συνηθίσει στην επιφανειακή προσέγγιση, στις αστόχαστες αποφάσεις και στο να
ακολουθούν απλώς τις επικρατούσες τάσεις.
- Οι δεδομένες δυσκολίες της αυτοκριτικής
Όπως
είναι δεδομένα δύσκολο για έναν άνθρωπο να δεχτεί κριτική από άλλους, κι
εξωθείται σε μια προσπάθεια δικαιολόγησης των πράξεων και των επιλογών του,
καθώς αισθάνεται πως αδικείται, εξίσου δύσκολο του είναι και να κρίνει ο ίδιος
τον εαυτό του, αφού σχεδόν ασυνείδητα επιχειρεί να παραβλέψει τα πιο επώδυνα κι
εν τέλει τα πιο ουσιώδη τρωτά σημεία της ζωής και της προσωπικότητάς του.
Συνάμα,
ενώ για έναν εξωτερικό παρατηρητή είναι ευκολότερη μια αποστασιοποιημένη, και
άρα αντικειμενική, εκτίμηση και αξιολόγηση της συμπεριφοράς και των επιλογών
ενός άλλου ανθρώπου, όταν το άτομο επιχειρεί να κάνει το ίδιο για τον εαυτό του
η αντικειμενικότητα μοιάζει σχεδόν ανέφικτη. Προκύπτει, έτσι, μια ενδεχομένως
επιεικής και επιλεκτική εξέταση ορισμένων μόνο πτυχών, που καταλήγει σε ελλιπή
συμπεράσματα.
Η
ανάγκη του ατόμου, άλλωστε, για κοινωνική αποδοχή και διάκριση, το εξωθούν
συχνά να εκλαμβάνει τις κοινωνικές επιταγές και τις ευρύτερα αποδεκτές
επιλογές, ως γνήσια δικές του επιθυμίες. Το γεγονός αυτό δυσχεραίνει ακόμη
περισσότερο τη διερεύνηση και τον εντοπισμό της αληθινής φύσης του ατόμου, αφού
η εγχάραξη των κοινωνικών προτύπων επιτυγχάνεται ήδη από πολύ μικρή
ηλικία. ‘’
Τι μπορεί να
αντιπαραθέσει κανείς στη μοναδική αυτή
πρόταση, την οποία δυστυχώς δεν συμμερίζεται ούτε η νεολαία μας, παρασυρμένη
από τα καθημερινά ακούσματα της κρατούσης κατάστασης και της κομματικής
νομενκλατούρας της χώρας μας. Η ιδεοληπτική αντιμετώπιση των καινοτόμων κενοδοξιών της εποχής, μας στερεί και την ελάχιστη ελπίδα για μια προσδοκώμενη μελλοντική
επαναφορά μας σε μια στοιχειώδη κανονικότητα.
Λίγο πριν φύγω απ΄τη ζωή – βρισκομαι ήδη κοντα στα 90 – η ταπεινότητά μου ,που βίωσε αμέτρητες
διεθνείς εμπειρίες και έζησε τον Β΄παγκόσμιο πόλεμο [ακόμα και τη σοβιετική
εισβολή σην Τσεχοσλοβακία το 1968], πείνα, και αμέτρητα δεινά, κυρίως
όμως έναν αδυσώπητο αδελφοκτόνο εμφύλιο,
προτείνει όχι απλή ανάνγωση αλλά ελεύθερη εμβάθυνση και εφαρμογή του
περιεχομένου της παρατιθέμενης
έκθεσης Λυκιείου. Θεωρώ δε ότι η εφαρμογή της αποτελεί
πρώτιστο καθήκον των εκπροσώπων των τριών επίσημων εξουσιών της Πολιτείας.
Φρονώ μάλιστα ότι αυτό πρέπει να αρχίσει από την αποκαλούμενη 4η
εξουσία, η οποία διαμορφώνει την κοινή γνώμη επ’ αγαθώ ή συμφορά της
κοινωνίας. Στις τελευταίες εκλογές, πολλοί δημοσιογράφοι παρέκαμψαν την δεοντολογία και αντικειμενικότητα που
αποτελεί πρώτιστο καθήκον τους και εξαγόρασαν ή εξαγοράστηκαν έναντι εδράνων
της Βουλής και οι πιο ‘’καπάτσοι’’ του Ευρωπαικού κοινοβουλίου με τους παχυλούς
μισθούς και τα λοιπα – όπως ακροφαίνεται - τυχερά της. Ακόμα και στις επόμενες
εκλογές κοσμεί την λίστα, χωρίς το άγχος
του σταυρού, μεγάλου κόμματος άτομο του
κλάδου σε εκλόγιμη θέση, στοιχείο αρκετό να παραβλέψει την δεοντολογία και
άλλες ‘’τυπικότητες’’, που ‘’τάζουμε’’ στον λαό. Αυτό στη γλώσσα μας δικαιολογεί
τον χαρακτηρισμό των αργυρώνητων, αφού ‘’για τα λεφτά τα κάνεις
όλα, για τα λεφτα δεν μ’ αγαπάς, μα θάρθει κάποτε η ώρα που δεν θα ξέρεις που
χρωσστάς’’, όπως λέει ο πρώτος στίχος γνωστού ‘’λαικού’’ τραγουδιού. Στην εποχή
μας άλλωστε τελείωσε το δωρεάν και όπως έλεγε ο κ. Σημίτης τελείωσαν και οι ‘’τζάμπα
μάγγες’’ . Ειρήσθω εν παρόδω, όπως έλεγαν παλιότερα, κάποιος Ευρωβουλευτής που
ξεκίνησε από την αριστερά, έγινε διευθυντής εφημερίδας που αποτελούσε την
ναυαρχίδα της δεξιάς, στη συνέχεια Ευρωβουλευτής της και τελευταία ερωτοτροπεί
με όλες τις παρατάξεις, θέτοντας στο στόχαστρό του αυτούς που τον προώθησαν στις
Βρυξέλλες και καλά να πάθουν.
Θα κλείσω το παρόν με τις
ατέλειωτες ασχημίες – που βεβαίως δεν έλλειπαν ούτε στο παρελθόν – που
συμβαίνουν στο Ευροκοινοβούλιο και σε άλλα σημαντικά τμήματα του ευρωπαικού
οργανισμού. Έχω ζήσει στις Βρυξέλλες σχεδόν 15 χρόνια και είχα φίλους
Ευρωβουλευτές, πολλοί από τους οποίους έστίαζαν το συνολικό τους ενδιαφέρον στα
οικονομικά οφέλη που είναι πλουσιότατα για πρόσωπα και Κόμματα!!! Αντώνης