Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2025

ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ '' ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ''

 

                              ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ  ‘’ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ’’

 

 

Την ιδέα του εντός εισαγωγικών τμήματος του τίτλου, μου έδωσε το ομότιτλο  μυθιστόρημα του Αλέξανδρου  Παπαδιαμάντη που αναφέρεται στα γεγονότα τις παραμονές της Δ’ Σταυροφορίας [1199-1207].   Ενετοί και Γενοβέζοι πειρατές,  εξορμούν με σκοπό να κυριαρχήσουν στις Κυκλάδες. Στο βιβλίο, περιγράφεται και το κλίμα της εποχής, όπου «οι έμποροι των εθνών» με βασικό κίνητρο τη δίψα για χρήμα, καταφεύγουν σε ωμότητες και αυθαιρεσίες.

Ανάλογα γεγονότα βιώνουμε και στις μέρες μας, από τους σύγχρονους  ‘’ πειρατές’’, οι οποίοι επισείοντες την απειλή της παντοδυναμίας τους,  επιβάλλουν τις επιθυμίες τους, αλλάζοντας  τα πάντα   γύρω μας  [χρησιμοποιώ ήπιες εκφράσεις για να αποφύγω την κόκκινη κάρτα της Goοgle].

Οι συντελούμενες και οι αναμενόμενες νέες αλλαγές, θυμίζουν την τελευταία πανδημία και τις συνεχιζόμενες μεταλλάξεις της.  Η ταχύτητα διάδοσης της νόσου αιφνιδίασε τους πάντες και εν μέσω του 21ου αιώνα μας βρήκε ανέτοιμους. Οι μόνοι που δεν αιφνιδιάστηκαν ήταν οι ‘’έμποροι’’ φαρμακευτικών  εταιρειών, οι επιστήμονες των οποίων ανακάλυψαν γρήγορα νέα εμβόλια. Αυτά τα εμβόλια, που έσωσαν τη σύγχρονη ανθρωπότητα, αμφισβητήθηκαν έντονα από τους ‘’ερευνητές’’ του διαδικτύου,  όπως  και κάποιους σύγχρονους ξερόλες.. Χαρακτηρίστηκαν, από τους πάσχοντες  σαν σωτήρες  και  έμποροι της μοναδικής παρηγοριάς και ελπίδας για να αντιμετωπίσουμε την πανδημία.  Οι εμβολιολογούντες όμως του διαδικτύου και κάποιων κομμάτων, έσπευσαν – για τους δικούς του έκαστος λόγους- να αντιμετωπίσουν τα εμβόλια σαν  τα ‘’καινά δαιμόνια’’ που καταλόγισαν  στον Σωκράτη. Το τελικό αποτέλεσμα και η κοινή άποψη για την αβλαβή αποτελεσματικότητα των εμβολίων, παραμένει ακόμα το  ζητούμενο. Αυτοί είμαστε. Το διαδίκτυο μας προσφέρει αμέτρητες γνώσεις, πολλοί όμως από τους φορείς του, μας ‘’βραχυκυκλώνουν’’ τη γνώση!!!

Η ίδια αμφιβολία διέπει  τις διεθνείς αλλά και τις ντόπιες πολιτικές σχέσεις, με νέες παράταιρες ‘’λυκοφιλίες’’, αλληλοθαυμασμούς των παγκόσμιων ηγεσιών και διάσπαρτα κατευναστικά μηνύματα για το ‘’πόπολο’’. Διανύουμε την περίοδο των ‘’πολιτικών παγετώνων’’ , με πρόσωπα που εμπορεύονται ακόμα και την  ελάχιστη ίσως δε και  τελευταία ελπίδα.

Κάποιοι σκέπτονται ‘’φωναχτά’’ και επιδιώκουν την κατοχή χωρών στις οποίες έκαναν στρατιωτική εισβολή, άλλοι προτείνουν την ‘’αγορά’’ από τον Καναδά μέχρι τη Γροιλανδία. Πρόσφατα μάλιστα κυκλοφόρησαν και σχέδια για την Αμερικανοποίηση της Γάζας  για 10 χρόνια  και τη μετατροπή της σε  ‘’Ριβιέρα’’   της Μέσης Ανατολής. Όσον δε  αφορά το λαό της περιοχής ‘’ας τον να κουρεύεται’’. Η φράση  έχει αναφορά στα βυζαντινά χρόνια, που,  κύριο δημόσιο θέαμα αποτελούσε η διαπόμπευση των παντοειδών παρανόμων, με πρώτη φάση το κούρεμά τους.

Μετά την υψηλού επιπέδου συνάντηση στην Αλάσκα και την [προσωρινή διαβλέπω]   διακοπή του αυτοθαυμασμού μεταξύ τους , η άλλη πλευρά  άλλαξε ρότα, ‘’ κρατώντας πισινή’’.  Πιάστηκαν λοιπόν χέρι-χέρι για να καταδείξουν τον άλλο πόλο ισχύος  του Κόσμου [Ρωσία, Ινδία ,Κίνα, Β. Κορέα] και ανάμεσα τους και ο μαϊντανός  της γειτονιάς μας και όχι μόνο.  Ανέκαθεν στην ιστορία, αρχής γενομένης από τη μάχη των Θερμοπυλών, διευκόλυνε τη λύση ένας Εφιάλτης. Φαίνεται ότι οι μετέχοντες του νέου σχήματος, ‘’εζήλωσαν’’ το οικονομικό θαύμα της Κίνας, το οποίο βέβαια έγινε με το μεροκάματο πείνας του λαού της, που μόνο ένα  ανελεύθερο- ολοκληρωτικό  καθεστώς μπορεί να επιβάλει.

Φαίνεται ότι η τελευταία συνάντηση προσπαθεί να λειτουργήσει στα πρότυπα και να σφετεριστεί τις ιδέες του Κινήματος των Αδεσμεύτων. Το κίνημα αυτό ξεκίνησε το 1961, με εμπνευστές τους ηγέτες Τίτο της Γιουγκοσλαβίας, Νάσερ της Αιγύπτου , Σουκάρνο της Ινδονησίας και Νεχρού της Ινδίας. Στην πορεία διευρύνθηκε αριθμητικά στα Ηνωμένα Έθη, με πενιχρά  όμως αποτελέσματα , αφού οι μεγάλοι διατηρούν πάντα το δικαίωμα βέτο. Οι σκοποί του κινήματος υπήρξαν σημαντικοί, ιδιαίτερα για τις αναπτυσσόμενες χώρες Ασίας και Αφρικής. Η πρώτη τουλάχιστον σύνθεση της ηγεσίας του  δημιουργεί  πολλά ερωτηματικά ως προς τη δημοκρατικότητα των ηγετικών μελών του. 

Χαρακτηριστικότερο  δείγμα ‘’αδέσμευτου ηγέτη’’  υπήρξε η παρουσία του Τίτο, που εγώ ο αφελής που έζησα στη χώρα του για 6 συναπτά έτη, τον θεωρούσα ως κομμουνιστή και το παίζω και έξυπνος .

Ο Τίτο, δήλωνε ‘’φίλος’’ της Ελλάδας, με ιδιαίτερες προσωπικές σχέσεις με τον τότε Βασιλιά της χώρας μας Παύλο. Σε κάθε  σιδηροδρομικό ταξίδι του τελευταίου στην Ευρώπη, τον παραλάμβανε στα σύνορα  η ‘’χρυσή’’ αμαξοστοιχία του Τίτο και τον ξεπροβόδιζε μέχρι τα επόμενα σύνορα της χώρας του.

 Το 1948 όμως, σε μια προσπάθειά του ‘’απογαλακτισμού’’ από την Κομινφόρμ [ που συντόνιζε από το 1947 τα ευρωπαϊκά  κομμουνιστικά κόμματα υπό την ηγεσία της σοβιετικής Ένωσης, σε αντικατάσταση της προκατόχου της  Ιντερφόρμ],  επηρέασε διττά τη χώρα μας.

Οι Σοβιετικοί, χολωθέντες από την προσπάθειά του αυτή, διέκοψαν τον μέσω Γιουγκοσλαβίας εξοπλισμό  των ελληνικών ανταρτικών ομάδων στο Γράμμο και το Βίτσι. Αυτό ανάγκασε τους τελευταίους να διαφύγουν στις κομμουνιστικές χώρες της Ευρώπης. Το γεγονός μου εξιστόρησε προσωπικά  ο Στρατηγός Πέκο  Ντάπτσεβιτς , η μεραρχία του οποίου  μεσολαβούσε στην προώθηση του οπλισμού. Στα μέσα της δεκαετίας του 1960 τοποθετήθηκε ως Πρέσβης της χώρας του στην Αθήνα, αντιμετωπίζοντας πολλές και  μακρές, αντιρρήσεις της Ελλάδας.

Σε αντιπερισπασμό ο Στρατάρχης Τίτο, έδωσε στη δική του Δημοκρατία της Μακεδονίας, την ελευθερία  των αλυτρωτικών διεκδικήσεων τους και για πρώτη φορά αποδέχτηκε  το  βουλγαρο-σερβικό γλωσσικό κατασκεύασμα  σαν ‘’μακεδονική γλώσσα’’.

Με την πράξη του αυτή ο Τίτο, ως ‘’έμπορος των Εθνών’’ και ‘’πειρατής’’ της εποχής του, προσπάθησε να εξευμενίσει και να εξαγοράσει την εύνοια της Σοβιετικής Ένωσης, αδιαφορώντας για τις συνέπειες.  Αυτά όλα για να μαθαίνουν οι νέοι και να θυμούνται οι παλιοί, με την διευκρίνιση ότι την πραγματική ιστορία την γνωρίζουν  καλύτερα εκείνοι που την βίωσαν. Αντώνης

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κυριακή 31 Αυγούστου 2025

ΓΕΡΟΝΤΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

 

            ΓΕΡΟΝΤΙΚΟ  ΠΕΙΣΜΑ            

          [Προς την Google]

 

 

Αυτό το δημοσίευμα αφορά πρώτιστα την  GOOGLE και δευτερευόντως τους αγαπητούς  αναγνώστες μου, η οποία προέβη σε παράνομη και συνάμα ανακριβή λογοκρισία των κειμένων μου. Μου έβγαλε   ‘’κόκκινη κάρτα’’, θυμίζοντας την αλήστου μνήμης εποχή της ‘’παράγκας’’ και άλλες χειρότερες,  χωρίς να μπει στον κόπο να μου υποδείξει το  επικαλούμενο ‘’ευαίσθητο’’ περιεχόμενο. Ιδού λοιπόν η απειλή  και το  λίαν προσβλητικό περιεχόμενο της ισόβιας  ‘’κόκκινης κάρτας: ’’ Προειδοποίηση ευαίσθητου περιεχομένου

Αυτό το ιστολόγιο περιλαμβάνει ευαίσθητο περιεχόμενο. Γενικά, η Google δεν ελέγχει ούτε επιδοκιμάζει το περιεχόμενο αυτού ή οποιουδήποτε άλλου ιστολογίου. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις πολιτικές περιεχομένου, επισκεφτείτε την ενότητα Οδηγίες κοινότητας του Blogger ‘’

Ανάγνωσα με περισσή προσοχή τις οδηγίες στις οποίες με παρέπεμψε, ρώτησα τους αναγνώστες μου, αλλά και τη συνείδησή μου και δεν διαπίστωσα καμιά παραβίαση   οποιουδήποτε κανόνα.  

Πέραν όλων αυτών , επικαλούμαι και παραθέτω το άρθρο 19 της Οικουμενικής Διακήρυξης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα που αναφέρει : ‘’ Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης. Το δικαίωμα αυτό περιλαμβάνει το να εκφράζει τις απόψεις του χωρίς να υφίσταται δυσμενείς συνέπειες καθώς και το να αναζητά, να παίρνει και να διαδίδει πληροφορίες και ιδέες, με οποιοδήποτε μέσο έκφρασης και οπουδήποτε στον κόσμο’’.

Αγαπητοί ‘’υπεύθυνοι της λογοκρισίας’’ των κειμένων μου, αφού τα ελέγχετε όλα, οφείλετε να δείτε και τις θέσεις μου, με τις οποίες υπερασπίζομαι την τιμή και την υπόληψη μου. Η κόκκινη κάρτα σας [χωρίς διεύθυνση απάντησης],  θυμίζει ποδοσφαιροποίηση της ελεύθερης άποψης  και ενδεχομένως θέτει υπό αμφισβήτηση την εντιμότητά μου , Συγχρόνως  προβληματίζει και δυσκολεύει αυτούς που με διαβάζουν – με  απαράδεκτες προειδοποιήσεις σας.     Αντιλαμβάνεστε ότι πέραν των ανθρώπινων δικαιωμάτων θα επικαλεσθώ – όπου δει-  και τα υφιστάμενα κείμενά μου τα οποία ‘’ως μη ώφειλε’’ χαρακτηρίσατε ότι περιέχουν ευαίσθητο περιεχόμενο. Με τον τρόπο αυτό διαπράξατε το αδίκημα της παράνομης και ανεπιβεβαίωτης λογοκρισίας των κειμένων μου, χωρίς να με ακούσετε. Αναφέρω , έτσι για τους τύπους  και ένα θέσφατο της δικαστικής  πρακτικής: ‘‘’μηδενί δίκην δικάσεις πριν αμφοίν  μύθον ακούσεις’’

Γνωρίζω καλά τη γλώσσα μας και χρησιμοποιώ λέξεις που περιέχονται σε όλα τα  επίσημα λεξικά.      Αν ο συνεργάτης σας, που  υποδύεται ‘’διαιτητή ποδοσφαίρου’’ μοιράζοντας κόκκινες κάρτες  δεν την γνωρίζει, είμαι διατεθειμένος στα 92 μου χρόνια να τον βοηθήσω. Αυτό δεν αποτελεί ειρωνεία αλλά μια απλή και αναγκαία χειρονομία, για να προλάβω ενδεχόμενη επανάληψη της δικής μου  περιπέτειας και στο μέλλον. Δεν πρέπει να παροράται το γεγονός ότι διανύουμε ήδη τον 21ο αιώνα. Προς το παρόν εύχομαι σε όλους σας καλό μήνα χωρίς απρόοπτα.  

Αντώνης Ταρνανάς, [έτοιμος για κάθε απρόοπτο και μη ενδεχόμενο].  

Παρασκευή 29 Αυγούστου 2025

ΕΝΤΟΣ, ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΑ ΑΥΤ.Α

 

                           ΕΝΤΟΣ, ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΑ ΑΥΤΑ

                                                        ΒΙΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ

 

 

 

Συζητώντας προ τριακονταετίας περίπου με τον επί κεφαλής  Πρέσβη της Υπηρεσίας της οποίας ήμουν τυπικός προϊστάμενος, του ανέφερα ότι είμαι αγχωμένος επειδή την επομένη, οικείο μου πρόσωπο δίνει εξετάσεις στο μάθημα της γλώσσας, για την εισαγωγή του στο πανεπιστήμιο. Εκείνος με πολλή σοβαρότητα  είπε ότι πρέπει να μελετήσει μαθηματικά, τα οποία αποτελούν διέγερση του εγκεφάλου και βοηθούν στην ορθή σκέψη. Του αντέταξα  το εξεταζόμενο μάθημα δεν είναι τα μαθηματικά, αλλά εκείνος   επέμενε στην πρότασή του.   Η συζήτησή μας έμεινε εκεί, εγώ όμως διατηρούσα σοβαρές επιφυλάξεις.

 Δεν ξέρω γιατί, αλλά η ξαφνική  επαναφορά της  σκέψης μου στην πρόταση του εκλιπόντος Πρέσβη, με οδήγησε στην απόφαση να δοκιμάσω τη χρήση μαθηματικού τίτλου στο σημερινό μου δημοσίευμα. Για τον σκοπό αυτό, επέλεξα το γεωμετρικό αξίωμα , περί της ισότητας των γωνιών που προκύπτουν από την τομή παραλλήλων ευθειών από τρίτη.

 Συνειρμικά μάλιστα οδηγήθηκα και στο έργο του Πλούταρχου ‘’Βίοι Παράλληλοι’’, σαν υπότιτλο, που αναφέρεται σε ηθικές αξίες και αποτυχίες, διάσημων προσωπικοτήτων της εποχής του ανά ζεύγη.

 

 

Δεν πρόκειται να μας απασχολήσουν, όπως τον Πλούταρχο, οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι, που δεν μπορούν πλέον να επηρεάσουν τη σύγχρονη ζωή μας. Θα κάνουμε όμως μια προσπάθεια να αναλύσουμε τον παράλληλο  βίο και την πολιτεία σημερινών προσώπων που καθορίζουν τη ζωή μας και μάλιστα όχι κατά ζεύγη αλλά κατά ομάδες και σφαίρες  επιρροής τους, αρχίζοντας εκ των άνω προς τα κάτω.

Ο νέος Πλανητάρχης [που υποσχόταν ότι θα τερματίσει τον πόλεμο της  Ουκρανίας εντός 100 ημερών] και οι σημαντικότεροι φίλοι και θαυμαστές του, Πούτιν, Ερντογάν , Κιμ Γιόνγκ Ουν και Νετανιάχου, αποτελούν ‘’δεμένη’’ ομάδα , με κοινή επιδίωξη  τον αναθεωρητισμό και την εμπορική ‘’συναλλαγή’’. Δεν αναφέρομαι στα μικρότερα ψάρια που αποτελούν απλούς οπαδούς της ομάδας, με περιορισμένο περιφερειακό και κυρίως διακοσμητικό ρόλο, γιαυτό και δεν τους κατονομάζω. Οι τελευταίοι ίσως να αποτελούν και τους ‘’λαγούς’’, όπως γίνεται σε  μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις που τρέχουν πρώτοι και θυσιάζονται για να παρασύρουν τους διακεκριμένους αθλητές να επιτύχουν ρεκόρ. Ας μην ξεχνάμε ότι η σύγχρονη  πολιτική είναι άρρηκτα δεμένη με τα σπορ και ιδιαίτερα το γκολφ των ‘’Μεγάλων’’  και  το δημοφιλές λαϊκό     ποδόσφαιρο, των ψηφοφόρων ,για τις χώρες που διατηρούν ακόμα την ‘’απαρχαιωμένη’’ συνήθεια των εκλογών. Το συνολικό μπλοκ των ανόμοιων φίλων και θαυμαστών που έχει υιοθετήσει τη μέθοδο  ‘’ταμάμ- ταμάμ’’, οι γείτονές μας Τούρκοι θα το αποκαλούσαν ‘’τουρλού-τουρλού’’.

Στην εποχή μας δεν υπάρχουν πια πολιτικές σχέσεις και φιλίες, εάν  δεν εξυπηρετούν τον αναθεωρητισμό των μεγάλων και το ξεπούλημα [σαν αντάλλαγμα] των ‘’σπάνιων γαιών’’ των      μικρών και αδύναμων, που έχουν την ανάγκη τους.

Το κακό είναι ότι η νέα ‘’τάξη’ της διεθνούς αταξίας δεν μπορεί να διορθωθεί με προσευχές και παρακλήσεις, στις οποίες προσφεύγει η ‘’ασήμαντη’’ πια Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρέπει να προηγηθεί η μετατροπή της  σε υπολογίσιμη δύναμη και να απαλλαγεί από τους  δυο-τρεις  δούρειους ίππους που έχει στους κόλπους της και την ροκανίζουν!!!

Η μόνη αποτελεσματική  αντίδραση μπορεί να προέλθει από το εσωτερικό της μοναδικής παγκόσμιας δύναμης που διατηρεί ακόμα κάποια ψήγματα δημοκρατίας. Είναι ανάγκη για το κυβερνών   Κόμμα, να  αναλογισθεί τις συνέπειες για τον Κόσμο ολόκληρο, πριν είναι πολύ αργά  και για το ίδιο. Είναι καιρός πια να καταλάβουν ότι η χώρας τους πολιτεύεται σαν  καθεστώς που οι ίδιοι  πρωτοστατούσαν στην αποκήρυξή του  μετά βδελυγμίας.

Οι λοιποί πρωταγωνιστές της ομάδας των φίλων και θαυμαστών του πλανητάρχη, υπήρξαν και παραμένουν αυταρχικοί ολιγάρχες που δεν ενδιαφέρονται για ‘’σπάνιες  γαίες’’. Έχουν ήδη στην κατοχή τους νησιά, ποδοσφαιρικές ομάδες,    συλλογές από  σπάνιες  αντίκες αυτοκινήτων και οραματίζονται την παλινόρθωση  των αυτοκρατοριών τους.

Θα αναφερθώ  συνοπτικά και εις τα καθ΄ημάς,  για να μην νομίζουν  ότι τους αγνοώ. Με αυτά που λένε και πράττουν θέτουν εαυτούς στο περιθώριο της ιστορίας, ανίκανοι να στηρίξουν ακόμα και την κομματική  τους ύπαρξη. Πολλοί από αυτούς ξεκίνησαν περιθωριακοί και κατέληξαν ουσιαστικά στο περιθώριο. Προσθέτω την ευχή [προσωπική και όχι θρησκευτική για να μη θίξω τον υποκριτικό αθεϊσμό τους], να καταλάβουν πού βρισκόμαστε και να βγάλουν τα δογματικά γυαλιά, ώστε να συνδράμουν  στη σωτηρία της χώρας από τους νέους  υπαρξιακούς πλέον και  γα όλους μας , κινδύνους. Αντώνης

 

Πέμπτη 28 Αυγούστου 2025

ΩΣ ΚΑΛΟΣ ΜΟΙ Ο ΠΑΠΠΟΣ [ΕΣΤΊ]

 

ΩΣ ΚΑΛΟΣ ΜΟΙ Ο ΠΑΠΠΟΣ [ΕΣΤΙ]

 

 

Την ώρα που η φύση ησυχάζει και όλοι οι φυσιολογικοί άνθρωποι κοιμούνται, εγώ στην προσπάθειά μου να κάνω το ίδιο, ‘’κολλάω’’ σε ιδέες και σκέψεις μιας τραγικής εποχής  της πείνας και της κατοχής. Ευτυχήσαμε όμως τη δραματική αυτή εποχή να έχουμε εξαίρετους δασκάλους και καθηγητές που εξακολουθούν να μου δημιουργούν το πιο ευχάριστο υποκατάστατο του ύπνου μου.

Χθες το βράδυ για παράδειγμα, χωρίς καμιά σχετική μεσολάβηση, κόλλησα στη φράση, ’’ Ώς καλός μοι ο πάππος’’, που φέρνει σαν παράδειγμα στο συντακτικό του ο αείμνηστος Αχιλλέας Τζάρτζανος, για να προσδιορίσει τις  ‘’επιφωνητικές προτάσεις’’ της αρχαίας Ελληνικής γλώσσας. Μένω στην  ερμηνεία της που σημαίνει τί καλός, ωραίος, χρήσιμος, ευχάριστος κλπ] που είναι ο παππούς μου.

  Ξέρω ότι πολλοί θα με χαρακτηρίσουν, αναχρονιστικό, καθυστερημένο ή ρομαντικό, ένα ξένο σώμα στη σύγχρονη κοινωνία κα ίσως πολλά ακόμα χειρότερα. Σας διαβεβαιώνω λοιπόν, ότι στα 92 μου χρόνια,  γνωρίζω κάθε πτυχή του σύγχρονου τρόπου ζωής, τον οποίο μπορεί να μην  υιοθετώ αλλά τον αποδέχομαι πλήρως και ότι, κατά τη  φράση που λέγαμε στην εποχή μου, εκείνοι που ενδεχομένως με θεωρούν αναχρονιστικό,  ‘’είναι βαθειά νυχτωμένοι’’.

Δεν θα αναφερθώ σε κάποιες εξαιρέσεις δήθεν παππούδων, που έγιναν ακόμα και βιαστές των εγγονιών τους, αλλά στη γενικότερη σύγχρονη τάση [ γονιών και παππούδων] να αποφεύγουν ή να τους αποκλείουν από τη φροντίδα στα εγγόνια τους. Άλλοτε μεν γιατί οι γονείς των παιδιών θεωρούν ξεπερασμένα τα όσα χρησιμοποιούν οι παππούδες σαν παιδαγωγικά μέσα και από την άλλη,  οι [σύγχρονοι] παππούδες, έχουν γίνει ‘’καλοπερασάκηδες’’ και προτιμούν την ησυχία τους. Εδώ ακριβώς έγκειται και το βασικό πρόβλημα, διότι τα παιδιά μεγαλώνουν ενίοτε με  νταντάδες επί πληρωμή, χωρίς γνώσεις, ακόμα και χωρίς προσωπική εμπειρία δικών τους παιδιών. Το αποτέλεσμα πολλές φορές είναι από κακό μέχρι και επικίνδυνο στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, τα οποία με τη σειρά τους αισθάνονται  ότι οι γονείς τους, τα έχουν απλώς ‘’παρκάρει’’ κάπου για να διευκολυνθούν στην προσωπική τους απασχόληση ή’’ για να κάνουν τη ζωή τους.

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις οικογένειες που έχουν την οικονομική δυνατότητα και επιλέγουν την εμπειρία και τις ειδικές γνώσεις των νταντάδων των παιδιών τους. Μάνα όμως  είναι μία  και οι σωστοί μπαμπάδες, παππούδες και γιαγιάδες, θα είναι πάντα χρήσιμοι  για  τα εγγόνια τους. Ακόμα και εκείνα που μεγαλώνουν αναγκαστικά  με επαγγελματίες βοηθούς, θα τα συνοδεύει η στέρηση της δυσαναπλήρωτης  οικογενειακής ατμόσφαιρας. Σκέπτομαι δε ότι τα παιδιά αυτών των παιδιών, θα βιώσουν ακόμα χειρότερες συνθήκες και την παντελή έλλειψη της ανυστερόβουλης αγάπης και θαλπωρής.

Προσωπικά δεν γνώρισα τον έναν παππού, που πέθανε πολύ νέος με την πανδημία γρίπης του 1918, η δε σύζυγός του  γιαγιά μου με ‘’ αγαπούσε λεκτικά για να τις κάνω τις δουλειές. Ο άλλος παππούς,  με κράτησε στην αγκαλιά  του τα δυο-τρία χρόνια που ζούσε μαζί μας για τις δουλειές του και επέστρεψε κοντά στη σύζυγό του στη μακρινή γενέτειρα του πατέρα μου.

Εγώ από την πλευρά μου, ένοιωσα την ανάγκη  να τους  επισκέπτομαι στην απομακρυσμένη διαμονή τους, από  τη στράτευσή μου και μετά, κάθε φορά που αυτό μου ήταν δυνατό. Από ιδιοσυγκρασία ή και για να καλύψω αυτό που εγώ στερήθηκα, προσπάθησα να γίνω ένας καλός και χρήσιμος παππούς, για τα δύο πρώτα εγγόνια μου, αφού τα άλλα δύο ζούσαν στο εξωτερικό και περνούσα μαζί τους, τους 3-4 μήνες κάθε χειμώνα, για όσο καιρό μπορούσα να τους είμαι χρήσιμος, όταν  και εκείνα ήταν μικρά.

Με τη συνταξιοδότησή , επέστρεψα στη γενέτειρά μου . όπου ζούσε η κόρη μου και εγκατέστησα μόνιμα ένα παιδικό κρεβατάκι δίπλα στο δικό μου γα μικρό διάστημα για την πρώτη και αρκετά χρόνια αργότερα για τη δεύτερη. Δυο παιδιά με εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες, που όμως έκανα τα αδύνατα δυνατά να βοηθήσω, όσο μπορούσα, την εργαζόμενη κόρη μου και συνάμα να φανώ χρήσιμος στα εγγόνια μου.

Θυμάμαι ότι η μεγάλη, πιο αυθόρμητη,  αντιδρούσε στις αυστηρές ενίοτε συστάσεις στη μελέτη των μαθημάτων της. Σε αντίθεση η μικρότερη σε ανάλογη σύστασή μου, ανταποκρίθηκε  χωρίς καμιά αντίδραση στις υποδείξεις  μου, αλλά δεν ξανάρθε ποτέ  για μελέτη μαζί μου. Χαρακτηριστικές της διαφορετικότητας χαρακτήρων τους  υπήρξαν και οι επιλογές των παραμυθιών που τους έλεγα. Η πρώτη άκουγε με προσοχή και συγκίνηση την αφήγηση του λιμπρέτου από διάφορες όπερες, που ήταν η  αδυναμία μου, ενώ η μικρή μου έδινε τρεις λέξεις ή  τρία διαφορετικά ζώα ή πράγματα  και  αυτοσχεδίαζα ακραίες κωμικές καταστάσεις. Όλα τα εγγόνια μου όμως, με το δικό τους τρόπο, μου δείχνουν την αγάπη τους και λυπάμαι που η ηλικία μου δεν μου επιτρέπει να κάνω το ίδια για τα δυό μου δισέγγονα.

Αυτά και άλλα πολλά θα λείψουν στα σύγχρονα παιδιά και σε απομεινάρια παραδοσιακών παππούδων. Φοβάμαι δε ότι θα συνοδεύονται και από  ψυχολογικές επιπτώσεις στη διαμόρφωση των σύγχρονων παιδικών χαρακτήρων. Ίσως δε να δημιουργήσουν στερητικό σύνδρομο, τόσο στα παιδιά όσο και στα  ελάχιστα απομεινάρια των παραδοσιακών παππούδων-γιαγιάδων.

Οι ειδικοί,  λένε ότι αυτό αποτελεί ανάγκη της εποχής και προφανώς έχουν δίκιο εγώ όμως που δεν είμαι ειδικός,  αλλά υπήρξα παιδί, γονιός  και παππούς, θα επικαλεστώ τη φράση  του Κικέρωνα ‘’Ο Tempora o mores’’, που σε απλά ελληνικά σημαίνει ‘’ Ω καιροί ω ήθη’’. Αντώνης

Τετάρτη 27 Αυγούστου 2025

ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ

 

               ΛΟΓΙΑ  ΣΤΑΡΑΤΑ

Ο ΑΚΡΑΤΟΣ ΚΟΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΚΟΤΩΝΕΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 

 

Είναι πασιφανές ότι στην ελληνική πολιτική έχει συντελεσθεί η πλήρης ποδοσφαιροποίηση και μάλιστα με την παλιά πελατειακή   μορφή του   ποδοσφαίρου με τις ‘‘παράγκες’’ του. Σε κάθε  περίπτωση ζητώ συγγνώμη αν  αδικώ, το λαϊκό αυτό άθλημα, δηλώνοντας ότι είμαι φίλος του αθλήματος που υπηρέτησα και προωπικά, αλλά  οπαδός της Εθνικής μας. Το τελευταίο στοιχείο λείπει,  λόγω δογματισμών, από το Κοινοβούλιο.

Κάποιοι πολιτικοί έχουν ξεχαστεί στο δόγμα του Στάλιν, άλλοι, ιδεολογικά συγγενείς,  δηλώνουν προοδευτικοί, αριστεροί,   σοσιαλιστές. Ευχαρίστως όμως συνεργάζονται,  στις ύβρεις και συκοφαντίες του κοινού ‘’εχθρού’’, με τους πλασιέ φαρμάκων, εθνικόφρονες και πατριδοκάπηλους,    θρησκόληπτους   και μετανοήσαντες λαϊκιστές. Εγώ που δεν ανήκω σε κανένα Κόμμα ούτε στις πλασματικές αυτές κατηγορίες,  και ψηφίζω κατά συνείδηση, αισθάνομαι αποδιοπομπαίος  και ‘’καθυστερημένος’’!!!

Έχω τη συνήθεια να παρακολουθώ την παρουσία τους στη βουλή και τις δηλώσεις τους, και νιώθω ότι με ‘’σπρώχνουν’’  προς την κατεύθυνση εκείνων που τους διαψεύδουν. Κατηγορούν την Κυβέρνηση για θέσεις που αναγνωρίζεται  διεθνώς η επιτυχία της και αντιμετωπίζουν κάθε της θετική προσπάθεια με μιζέρια. Διαπιστώνουν ότι δημοσκοπικά βρίσκονται ‘’παρασάγγες’’ πίσω από μια Κυβέρνηση που θα έπρεπε να έχει μια φυσιολογική φθορά, ύστερα από 6 χρόνια στην εξουσία.

Κατηγόρησαν τον εκλεγμένο Πρωθυπουργό της χώρας για εσχάτη προδοσία, με αφορμή ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα, εμπλέκοντας και τους χαροκαμένους συγγενείς των θυμάτων στο κομματικό παιχνίδι τους.  Τον κατηγόρησαν  ακόμα  και για τις πυρκαγιές, ενώ πολύ χειρότερα συμβαίνουν στις σοσιαλιστικές χώρες, Ισπανία και Πορτογαλία, στις οποίες έσπευσαν να συνδράμουν ελληνικές πυροσβεστικές δυνάμεις.

Αλήθεια τι άλλο πρέπει να συμβεί στην τέως αξιωματική αντιπολίτευση που έχει γίνει ‘’κομματάκια’’ και στη διάδοχό της από ‘’καραμπόλα’’, που ακολουθεί την ίδια πρακτική, διαφωνούσα όμως στη σύμπραξη μαζί της,  για να αντιληφθούν ότι κάτι πάει στραβά;;;

 Θα αναφερθώ στη ρήση ‘’μωραίνει Κύριος ον βούλεται απωλέσαι’’.  Πολλοί όμως από τους προοδευτικούς δηλώνουν άθεοι και θα αναφερθώ σε μια   σχετική λαϊκή παροιμία που λέει: ‘’Η ο γιαλός είναι στραβός ή στραβά αρμενίζουν’’ και η θάλασσα με τα κύματά της κρατάει ίσιο τον γιαλό. Αυτό δεν θέλουν ή δεν τους αφήνει να το καταλάβουν, το μίσος και ο δογματισμός τους.  

Αγαπητοί και αξιότιμοι πολλοί από σας κύριοι, αλλάξτε ρότα και σκεφθείτε – έστω δοκιμαστικά- τον ελληνικό λαό. Ελπίζω ότι θα πεισθείτε ότι στραβά αρμενίζετε και σε αυτό σας ακολουθούν κατά πόδας και τα υπόλοιπα  ‘’κομματοτεμάχια’’   του Κοινοβουλίου.

Η χώρα χρειάζεται συνετούς πολιτικούς και όχι ‘’φανφαρόνους’’ , που θα κρίνουν  τα καλά και θα κατακρίνουν τα λάθη της Κυβέρνησης και όχι διασπορά των δυνάμεων και εθνικό διχασμό. Αν δεν το κατανοήσετε, σε λίγο θα ψάχνετε με μεγεθυντικό φακό να  διακρίνεται την ύπαρξή σας.

Όσο για τους ‘’απειλούντες να επανέλθουν στη σκηνή, που άρον-άρον υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν,  ίδού η Ρόδος ίδού και το πήδημα  Αντώνης

 

 

Τρίτη 26 Αυγούστου 2025

ΠΏΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ;;;

 

         ΠΩΣ EINAI ΔYNATON;;;

 

 

Είναι καιρός που με βασανίζει μια σκέψη, σε σημείο παραλογισμού. Δεν μπορώ, παρά τις   προσπάθειες που κάνω καθημερινά, να πιστέψω στα αφτιά και τα μάτια μου. Διερωτώμαι, χωρίς να βρίσκω απάντηση, πώς είναι δυνατόν να συμβαίνουν όσα ακούμε και βλέπουμε  στην περιοχή της Γάζας.

 Δεν είναι  λιγότερο τρομερά τα γεγονότα της Ουκρανίας, αλλά εκεί ο παραλογισμός αποτελεί κομματική πρακτική των ολιγαρχών, που ανοιχτά επιδιώκουν  την επαναφορά της πάλαι ποτέ κραταιάς Σοβιετικής Ένωσης, με νέο σχήμα αλλά τις ίδιες μεθόδους.

Ένας λαός που έχει υποστεί τα πάνδεινα, με εκατομμύρια θύματα, από τον ναζισμό, συνεχίζει να εκδικείται άσχετους με τη γενοκτονία του και αθώους ανθρώπους. Επαναλαμβάνει τα ναζιστικά εγκλήματα τα οποία έχει καταδικάσει  η παγκόσμια κοινωνία αναγνωρίζοντας και το ολοκαύτωμα. Η ρεβανσιστική αυτή  εκδίκηση σε βάρος άσχετων και αθώων   γυναικόπαιδων ενός άλλου  λαού, ξεπερνά την κοινή λογική. Ο λαός που υπέστη τις απάνθρωπες ναζιστικές συνέπειες του ναζισμού, δεν δικαιούται να μιμείται τις  μεθοδεύσεις του. Εξολοθρεύει  άμαχους , επειδή κάποια τρομοκρατική ομάδα, που κρύβεται ανάμεσά τους, προέβη σε ένα αποτρόπαιο έγκλημα.

Ό πόλεμος ποτέ δεν είχε νικητές και  γνωρίζει η Ισραηλινή ηγεσία ότι και στην περίπτωση της,  το τελικό αποτέλεσμα θα έχει εκατέρωθεν μόνο θύματα και ηττημένους.

Ένας λαός με  υψηλή νοημοσύνη,  δολοφονεί τώρα ένα λαό με τον οποίο υποχρεούται να  συνυπάρξει ειρηνικά. Έχει καταλάβει άραγε η ηγεσία του χαρισματικού αυτού λαού, ότι με τον τρόπο που ενεργεί αυξάνει τον αριθμό των εχθρών του, ύστερα από όσα έχουν υποστεί οι μελλοντικοί γείτονές του Παλαιστίνιοι;;; Δικαιούνται αμφότεροι οι λαοί να ζήσουν ειρηνικά στην ίδια περιοχή. Αν δεν κατάλαβαν αυτά τα τόσο  απλά πράγματα ‘’πως είναι δυνατόν’’ να βαυκαλίζονται με την ιδέα ότι αποτελούν  περιούσιο λαό;;;    Αντώνης

Παρασκευή 22 Αυγούστου 2025

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ

 

                  ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ

 

 

Εντελώς τυχαία έπεσε στα χέρια μου δημοσίευμα του  ‘’in.gr’’, το οποίο αναφέρεται σε επιστημονική έρευνα που αφορά τη διαδικασία της ενεργοποόησης του ανθρώπινου εγκεφάλου στην επιλεκτική  ανάκληση των αναμνήσεων.

Πριν παραθέσω σημαντικά αποσπάσματα του, προχωρώ στα  σχόλια μου, με αντιστοίχηση στα αποτελέσματα της έρευνας, με σκοπό να απαντήσω στις κατά καιρούς επικρίσεις  φίλων  μου, για τη συχνή αναφορά μου σε δυσάρεστα και ενίοτε τραγικά γεγονότα. Προσθέτω   την πάγια απάντησή μου ότι δικές μου είναι οι αναμνήσεις και διατηρώ το δικαίωμα να τις ανακαλώ όπως και όποτε θέλω ή μου προκύπτουν. Χωρίς να υποχρεώνω κανένα να τις διαβάσει και πολύ περισσότερο να τις συμμεριστεί, ευχόμενος σε όλους να μη  βρεθούν ποτέ σε ανάλογες καταστάσεις. Θεωρώ πάντως τον εαυτό μου τυχερό, αφού πλέον, τα περισσότερα που βίωσα, αποτελούν αναμνήσεις, που συχνά διευκολύνουν την επικοινωνία με το παρελθόν που μου ‘’έλαχε’’ και με έκαναν σοφότερο και καλύτερο άνθρωπο. Αποτελεί άλλωστε κοινή παραδοχή ότι κανείς δεν μπορεί να ‘’εκτιμήσει’’ το παρελθόν  όπως εκείνοι που το βίωσαν ούτε να ανταλλάξει τις αναμνήσεις του. Οι τύψεις και οι αναμνήσεις αποτελούν τον πιστότερο ακόλουθο μέχρι το τέλος και αλλοίμονο σ’ αυτούς που πορεύονται χωρίς τον ακόλουθό τους.

Η επιστημονική έρευνα αποκάλυψε τη μεθοδολογία λειτουργίες του ανθρώπινου εγκεφάλου και την επιλεκτική του αξιολόγηση και ταξινόμηση, για να εξοικονομήσει χώρο απομνημόνευσης νέων παραστάσεων. Αναφέρεται και η συνδρομή του ύπνου  στην  ευκολότερη ανάκληση από την  κατάσταση αδράνειας, ακόμα και γεγονότων που θεωρούσαμε χαμένα. Στη διαδικασία αυτή προηγείται η  αναγνώριση, που αποτελεί το ερέθισμα, δηλαδή το κλειδί, που θα ξεκλειδώσει την όλη διαδικασία.

Δεν θα επεκταθώ περισσότερο στην έρευνα, της οποίας παραθέτω αυτούσια αποσπάσματα  και μπορείτε να τα ερευνήσετε μόνοι σας, αλλά θα εμμείνω στη βασική ‘’στρατηγική’’ του εγκεφάλου που κάνει τις δικές του επιλογές ανάκλησης, ανάλογα με τη συχνότητα επανάληψης και τα ερεθίσματα που δέχεται.

Στην εποχή μας βιώνουμε προσωπικά ή στο γεωγραφικό μας περιβάλλον, πολύνεκρους πολέμους και δυστυχία και συνεπώς ο εγκέφαλος εκείνων που έχουν ζήσει ανάλογες καταστάσεις, αυτόματα  κάνει προσομοιώσεις και επιλέγει την επαναφορά αντίστοιχων εικόνων, χωρίς να χρειάζεται τη συγκατάθεσή μας.

 Κατά τη συγγραφή των κειμένων μου, εγώ διατυπώνω  τον τίτλο του δημοσιεύματος και ο εγκέφαλός μου κάνει τα υπόλοιπα, με τις αυτόματες επιλογές ανάκλησης του, τις οποίες ταξινομώ και επιλέγω κάθε φορά εκείνα που θα καταγράψω.  Με δεδομένο δε ότι οι  περισσότερες βιωματικές    προσλαμβάνουσες  παραστάσεις μου είναι δυσάρεστες, δεν μπορεί κανείς να περιμένει τα γραφόμενά μου να ‘’ξεχειλίσουν’’ από χαρές και πανηγύρια. Όσα ευχάριστα θέματα ακόμα και παραμύθια με τα οποία καταπιάστηκα, συχνά υποκρύπτουν,  άθελα μου, μια θλίψη, ένα παράπονο και αρκετό  πόνο.

Το έργο κάθε ‘’δημιουργού’’ διαμορφώνεται από τα προσωπικά του βιώματα και ίσως αυτό οδηγεί στη διάκρισή τους σε συγκεκριμένες κατηγορίες και εξειδικεύσεις της θεματολογίας του. Μοναδικό  αντίθετο παράδειγμα , το οποίο  έχει από παλιά σχολιαστεί από  τους ειδικούς,  αποτελεί η περίπτωση του διάσημου Ιταλού δημιουργού έργων Όπερας, Τζιουζέπε Βέρντι. Ο ίδιος είχε μια δύσκολη και μίζερη οικογενειακή ζωή,  χωρίς να μεταφέρει  κανένα από τα τραγικά του βιώματα στα έργα του.

Δεν είναι όμως όλοι οι άνθρωποι το ίδιο δυνατοί και συνήθως τα έργα τους απηχούν τις δραματικές προσωπικές τους εμπειρίες. Προσπαθούν  δε, συνειδητά ή ασυνείδητα τον συγκερασμό τους , για να αμβλύνουν  το δικό τους ψυχικό  βάρος.

Θα κλείσω το σημερινό μου δημοσίευμα με μια επιβεβαίωση και ίσως μια αναντιστοιχία, όσον αφορά τη σχέση των αποτελεσμάτων  της επιστημονικής έρευνας με την  πραγματικότητα. Επιβεβαίωση αποτελεί το αρχαίο ρητό ‘’επανάληψις μήτηρ πάσης μαθήσεως’’ και αναντιστοιχία ,  ίσως  όχι μόνο προσωπική μου , η  λειτουργία του εγκεφάλου μου, ύστερα από τη δεδομένη διακοπή κάθε σχέσης μου  με τον φυσιολογικό ύπνο.  Η εξοικείωσή μου με την αϋπνία, ίσως δρα ανταποδοτικά, υποκαθιστώντας την προσπάθεια για ύπνο με δημιουργικές  σκέψεις  και ιδέες.

Ακλουθούν  αποσπάσματα της έρευνας

Επιστημονικες & Τεχνολογικες Ειδησεις20 Αυγούστου 2025 | 18:07

. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Cell Reports, η λήθη είναι μια ενεργή και προσαρμοστική διαδικασία: Ο εγκέφαλος «καθαρίζει» ή «υποβιβάζει» πληροφορίες ώστε να αφήσει χώρο για νέες. Πρόκειται για στρατηγική λειτουργία και όχι ΓΙΑ δυσλειτουργία.

Με άλλα λόγια, όταν κάτι φαίνεται χαμένο, συχνά δεν έχει διαγραφεί. Απλώς έχει μπει σε «αδρανή κατάσταση», περιμένοντας το κατάλληλο ερέθισμα για να ξυπνήσει.

Η αναγνώριση είναι πιο εύκολη από την ανάκληση. Ο εγκέφαλος δεν ξαναγράφει τη μνήμη από το μηδέν· απλώς χρειάζεται ένα «κλειδί» για να την ξεκλειδώσει.

Αυτό συμβαίνει γιατί ένα μικρό ερέθισμα μπορεί να ενεργοποιήσει ένα ολόκληρο δίκτυο μνήμης. Όπως όταν ξεκινάς να φτιάχνεις ένα Excel και δεν θυμάσαι τη διαδικασία· ένα γρήγορο ψάξιμο για «pivot tables» μπορεί να ξαναφέρει βήμα–βήμα όλη τη γνώση που νόμιζες ότι έχασες.

Η ανάκληση βελτιώνεται και με τον σωστό προγραμματισμό. Έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Psychological Science έδειξε ότι όσοι διάβαζαν πριν τον ύπνο, κοιμόντουσαν και το επόμενο πρωί έκαναν μια σύντομη επανάληψη, όχι μόνο ξόδεψαν λιγότερο χρόνο μελέτης, αλλά αύξησαν τη μακροπρόθεσμη απομνημόνευση κατά 50%.

Το ίδιο ισχύει και για την «κατανεμημένη πρακτική»: η γνώση που μελετάται σε επαναλαμβανόμενες μικρές δόσεις αποθηκεύεται πιο μόνιμα. Κάθε φορά που ανακαλείς κάτι, το κάνεις πιο προσβάσιμο για το μέλλον.

Η αλήθεια είναι ότι η μάθηση δεν είναι ποτέ υπόθεση μιας φοράς. Ο εγκέφαλος χρειάζεται να βάζει πληροφορίες σε προσωρινή «αναστολή» για να συνεχίζει να λειτουργεί και να προσαρμόζεται. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείς να μάθεις κάτι σήμερα και να περιμένεις να το θυμάσαι ατόφιο για πάντα.

Το κλειδί είναι να εντάξεις μικρές επαναλήψεις στην καθημερινότητά σου, να ξαναφέρνεις στη μνήμη όσα έμαθες, να τα αναθεωρείς και να τα ενεργοποιείς περιοδικά. Και, όταν νομίζεις ότι τα ξέχασες, να δοκιμάζεις την αναγνώριση: συχνά αυτή είναι αρκετή για να ξεκλειδώσει την ανάκληση.

Γιατί, τις περισσότερες φορές, δεν έχεις πραγματικά ξεχάσει. Ο εγκέφαλός σου απλώς περιμένει το σωστό «σήμα» για να θυμηθεί.

Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
Αταλάντη Λοκρίδας, T.K. 35200, Φθιώτιδα, Greece
Γράφω για να εξωτερικεύσω προσωπικές μου σκέψεις και να μοιραστώ εμπειρίες και γεγονότα που βίωσα προσωπικά στη μακρόχρονη υπηρεσιακή και ιδιωτική μου διαδρομή.