Ο ΑΕΤΟΣ ΚΑΙ Η ΑΛΕΠΟΥ
Σε
παλιότερες συγκεντρώσεις διασκέδασης στην ελληνική επαρχία, για να ξεφύγουν από τη ρουτίνα και να δώσουν έναν πιο
εύθυμο τόνο στο γλέντι τους, έκαναν μια παρεμβολή με τη φράση : Είπαμε ψέματα πολλά, ας
πούμε και μια αλήθεια -ο κόκορας εγέννησε κ΄έκανε κολοκύθια-
και ακολουθούσε η ευθυμία και πολλές φορές μια ανεξέλεγκτη αθυροστομία.
Στην εποχή μας όμως που τα όρια
ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα είναι δυσδιάκριτα, πέραν του εθισμού που διαπερνά τους
κομματικούς μηχανισμούς, έχουμε και την μάστιγα των fake news , που λένε και στο χωριό μου. Για να αποφύγω τον πειρασμό της εμπλοκής
μου σε μια τόσο ελεεινή κατάσταση, αυτή τη φορά θα προσφύγω στη βοήθεια
ενός αρχαίου παραμυθά, που στις μέρες μας θα αποτελούσε
μια πολύ κοινή και ασήμαντη οντότητα.
Πρόκειται για έναν από τους σοφούς μύθους του Αισώπου
και το αποτύπωμά του στη σημερινή πραγματικότητα, όπου κυριαρχεί το παραμύθιασμα. Ύστερα από όσα
ακούστηκαν από τους δύο ‘’ετερόφρονες’’ εθνικούς εκπροσώπους μας στο
σοσιαλιστικό συνέδριο και την ‘’μονολιθική’’ διδασκαλία του Συνεδρίου του ΚΚΕ, προτίμησα
την επιστροφή στην πρωτογενή μυθοπλασία του Αισώπου. Ο αρχαίος μας ιδρυτής της λογοτεχνικής αλληγορίας ,
περιορίστηκε στην προφορική διδακτική μυθολογία του και δεν άφησε κανένα γραπτό κείμενο, σε σημείο να
αμφισβητείται από ορισμένους και αυτή η ύπαρξή του. Χρησιμοποιεί πολύ συχνά στους μύθους του την πονηριά της
αλεπούς και έναν από αυτούς επέλεξα κι εγώ σε μετάφραση του κ. Ι.Μ.Κωνσταντάκου:
‘’ Μια φορά και έναν καιρό ο αετός
και η αλεπού σύναψαν επίσημη φιλία μεταξύ τους και αποφάσισαν να κατοικήσουν ο
ένας κοντά στον άλλον. Πίστευαν, βλέπετε, ότι η συναναστροφή τους θα αποτελούσε
τεκμήριο της φιλίας τους. Ο αετός, λοιπόν, ανέβηκε πάνω σε πανύψηλο δέντρο και
εκκόλαψε τους νεοσσούς του, ενώ η αλεπού γέννησε τα μικρά της στον θάμνο που
βρισκόταν από κάτω. Μια μέρα όμως, την ώρα που η αλεπού είχε βγει να ψάξει για
τροφή, ο αετός δεν έβρισκε τί να φάει. Έτσι, όρμησε κάτω στον θάμνο, άρπαξε τα
μικρά της αλεπούς, και με αυτά έκαναν ωραιότατο γεύμα και ο ίδιος και τα
αετόπουλά του. Όταν γύρισε η αλεπού και κατάλαβε τί είχε συμβεί, δεν
στενοχωρήθηκε τόσο για τον θάνατο των παιδιών της, όσο για το ζήτημα της
εκδίκησης: όντας πλάσμα της στεριάς η ίδια, πώς θα μπορούσε να κυνηγήσει
εκείνον που πετούσε; Γι᾽ αυτό λοιπόν στάθηκε παράμερα
και κατέφυγε στη μόνη διέξοδο που απομένει στους ανήμπορους και αδύναμους:
εξαπέλυε κατάρες ενάντια στον εχθρό της. Εντούτοις, πριν περάσει πολύς καιρός,
ήρθαν έτσι τα πράγματα που ο φταίχτης τιμωρήθηκε για την καταπάτηση της φιλίας.
Συγκεκριμένα, μια φορά που κάποιοι χωρικοί θυσίαζαν ένα κατσίκι στο ύπαιθρο, ο
αετός όρμησε καταπάνω τους και άρπαξε από τον βωμό ένα κομμάτι από τα εντόσθια
του ζώου, αναμμένο ακόμη από τις φλόγες. Όταν το έφερε στη φωλιά του, φύσηξε
πάνω στην ώρα δυνατός αέρας, και από τα μικρά και ξεραμένα φρύγανα της φωλιάς
άναψε ζωηρή φωτιά. Έτσι έγιναν ολοκαύτωμα τα αετόπουλα (ήσαν, βλέπετε, ακόμη
νεοσσοί πάνω στην ανάπτυξη) και έπεσαν κάτω στο έδαφος. Αμέσως έσπευσε εκεί η
αλεπού και τα καταβρόχθισε όλα μπροστά στα μάτια του πατέρα τους..
Ο μύθος
μας διδάσκει πολύ περισσότερα, θα περιορισθούμε όμως σε ελάχιστα χαρακτηριστικά
πρακτικά παραδείγματα, αρχίζοντας από τη μακρινή Γαλλία του 1986-88. Ήταν η
εποχή της αποκαλούμενης συγκατοίκησης του Προέδρου Μιτεράν, οπαδού του
‘’εφικτού σοσιαλισμού’’, με τον εκπρόσωπο της Κεντροδεξιάς, Σιράκ. Γελούσε και
το παρδαλό κατσίκι σε κάθε παρουσία τους, αφού σε κάθε πρόσκληση του
πρωθυπουργού, παρίστατο και ο Πρόεδρος και εξέφραζε και τις δικές τους – πολλές
φορές διαφορετικές απόψεις. Δείγμα έλλειψης εμπιστοσύνης ή εντυπωσιασμού, αφού
κατά βάθος αμφότεροι πειθαρχούσαν στις κοινοτικές αποφάσεις. Το αναφέρω διότι
αποτελεί πιθανό ενδεχόμενο στις προσεχείς εκλογές, λόγω άρνησης συμμετοχής του
σοσιαλιστή εκπροσώπου, να ενισχυθεί η θέση της ακροδεξιάς κυρίας Λεπέν.
Έρχομαι
όμως και στις δικές μας ομοιότητες, αρχίζοντας από τη διττή σοσιαλιστική
εκπροσώπηση της χώρας και με ισόβιο σχεδόν πρόεδρο της Σοσιαλιστικής διεθνούς
τον κ.Γ.Α. Π. Τελικά ποιος εκπροσωπεί τον
σοσιαλισμό της χώρας και ποιες είναι οι σχέσεις του με τη διεθνή του χώρου!!!
Δεν αναφέρομαι βέβαια σε άλλες διαφοροποιήσεις περί προοδευτικής ή σκέτης
αριστεράς, που αποτελούν κατάλοιπα ενός παρελθόντος που το διεκδικούν μεν πολλοί. Το αποδέχονται όμως
μόνο αν συνοδεύεται από ‘’πρόσθετα’’ στολίδια, σαν να θέλουν να
αποφύγουν τη ‘’σχέση’’ με τις 3 του Σεπτέμβρη, τον Πράσινο Ήλιο και άλλα παρόμοια.
Το παραμύθι που σας παρέθεσα περιγράφει γλαφυρά τον τρόπο εκδίκησης που επέλεξε η αλεπού. ‘’Στάθηκε παράμερα και κατέφυγε στη μόνη διέξοδο που απομένει στους ανήμπορους και αδύναμους: εξαπέλυε κατάρες ενάντια στον εχθρό της’’. Μήπως αυτό σας θυμίζει κάποιους σύγχρονους ‘’προοδευτικούς’’, που επιμένουν σε καθημερινές μεθοδεύσεις της αλεπούς των μύθων του Αισώπου!!! Αντώνης