ΟΤΑΝ ΧΑΝΕΤΑΙ ΤΟ ΜΕΤΡΟ
Σε μια εποχή που, με πρόσχημα
τις διακηρύξεις για λαϊκές ελευθερίες, που καταπατήθηκαν οικτρά από συστήματα
που τώρα τις επικαλούνται, έχει χαθεί
κάθε μέτρο. Σκέπτομαι πού οδηγείται η
σύγχρονη κοινωνία ή τις επιπτώσεις του
φαινομένου στη σύγχρονη ζωή.
Συλλογίζομαι το άλλοτε και το τώρα, το πριν και το μετά και έχω πάμπολλα προσωπικά βιώματα που απαντούν
καίρια στα σχετικά ερωτήματά .
Ο φιλόσοφος Κλεόβουλος ο Λίνδιος – ένας από τους 7 αρχαίους σοφούς – διατύπωσε το ρητό ‘’μέτρον άριστον’’, που διέκρινε και το έργο
του . Αν και τύραννος της περιοχής του, η ποιότητα του έργου του δείχνει έναν άνθρωπο εύστροφο, διεισδυτικό, που
άγγιζε σε βάθος τα ανθρώπινα ζητήματα, που αγαπούσε την ελευθερία, σεβόταν την
ανθρώπινη ύπαρξη και ιδιαίτερα τις γυναίκες που δεν είχαν τα ίδια δικαιώματα με
τους άνδρες.
Οι μετέπειτα αμφισβητίες του πρόταξαν στη ρήση τη λέξη
‘’παν’’, για να δικαιολογήσουν τη χρήση ‘’κάθε μέτρου’’ που ενδεχομένως θα
ξεπερνούσε τον στενό έλεγχο των
ενεργειών τους. Με την γνήσια ή την παραποιημένη μορφή του, το ρητό δεν παύει
να υπηρετεί την σκέψη και τη λογική στα έργα των ανθρώπων, ακολουθώντας και την
Αριστοτελική άποψη , την οποίαν οι σύγχρονοι προοδευτικοί θα χαρακτήριζαν
‘’συντήρηση’’.
Κάθε ανθρώπινη συμπεριφορά μπορεί να είναι κατά τον Αριστοτέλη
ελλειπτική, υπερβολική η μεσαία. Η υπερβολή και η έλλειψη ως άκρα
χαρακτηρίζονται κακίες, ενώ το μέσο αρετή. Η μεν υπερβολή αξιολογείται ως
ελαττωματική, η έλλειψη ως αφορμή κατάκρισης και η μεσότητα ως αφορμή επαίνου,
επειδή ευκολότερα κάποιος ακολουθεί την κακία και δυσκολότερα την αρετή.
Σύνηθες προοδευτικό φαινόμενο!!!
Συμπερασματικά λοιπόν,
σε αντίθεση με όσα τεχνηέντως προσπαθούν
να επιβάλουν στον λαό οι αρνητές της τάξης και του μέτρου, επιδιώκουν να
προκαλέσουν το θυμικό εύπιστων και
ανερμάτιστων ανθρώπων, για να δημιουργήσουν μια νέα ιδέα περί ελευθερίας στα
όρια της ασυδοσίας. Αυτή τους την ακραία και πολύ εύληπτη πρόταση, την ονομάζουν
προοδευτική ή αριστερή ‘’πολιτική’’, για
να ξεγελάσουν όσους ‘’μυρίστηκαν’’ τις
αναμασημένες προθέσεις τους που ξεγέλασαν τους λαούς. Με την ευκαιρία
αναφέρομαι και σε ένα σημερινό
ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ3 για την Κούβα, μια χώρα που αποτελεί το συνώνυμο της επανάστασης.
Οι άνθρωποι ζούνε όπως εμείς στην κατοχή, με πολλαπλές εργασίες για να τα
φέρουν βόλτα και δελτίο με ατέλειωτες ουρές για ελάχιστα τρόφιμα. Ήταν μια
γροθιά στο στομάχι, παρά τη μακρόχρονη πείρα μου από χώρες του ‘’υπαρκτού
σοσιαλισμού, για ένα λαό που το μόνο που του έμεινε είναι η ‘’περηφάνια ‘’ για
τη χώρα του, που χρησιμοποιεί ακόμα και κατσίκες να σέρνουν καροτσάκια
μεταφοράς προϊόντων.
Δεν υπάρχει ευνομούμενη
κοινωνία χωρίς κανόνες και μέτρο και μάλιστα απαγορεύεται δια ροπάλου κάθε
αντίρρηση εφαρμογής στις χώρες που
θεωρούν πρότυπό τους. Να τους θυμίσω τα γεγονότα της Τιεν Ναν Μεν που
πνίγηκε στο αίμα και απαγορεύουν ακόμα και την αναφορά της λέξης ή την Άνοιξη
της Πράγας που έζησα προσωπικά;;; Θα
προτιμήσω τη δεύτερη που αποδείχτηκε ότι υπήρξε
μέγιστο λάθος από την αρχή της, η μη τήρηση του μέτρου. Και εξηγούμαι:
Αρχικά, αγανακτισμένοι
από τα δεινά που συσσώρευσε στη χώρα το κομμουνιστικό καθεστώς, ζήτησαν απλά
δική τους επιλογή στην διοίκηση της χώρας, σε σοσιαλιστικά πλαίσια και με
ηγεσία ‘’σοβιετοσπουδαγμένη’’, αφού και ο Ντούμπτσεκ που ηγήθηκε της αλλαγής, επιλογή των Ρώσων ήταν. Όσο περνούσε ο καιρός
και οι Σοβιετικοί επί μήνες ‘’ έκαναν στρατιωτικές ασκήσεις γύρω από την
Τσεχοσλοβακία’’, οι απαιτήσεις του λαού ξεπέρασαν το μέτρο που τους είχαν επιτρέψει
και άρχισαν να ζητούν ‘’ κατάργηση της Αστυνομίας – μαζεύοντας υπογραφές με
τραπεζάκια στους δρόμους και τις πλατείες’’ και πολλές άλλες ‘’ελευθερίες’’ που
τους ήταν εντελώς άγνωστες για δεκαετίες.
Οι Ρώσοι φοβήθηκαν,
διότι έβλεπαν ότι θα έφθαναν στην αιματοχυσία
της Βουδαπέστης του 1956 και θα έμπλεκαν με μιμητές ανάμεσα στους ‘’
συμμάχους’’ τους που κρατούσαν με το
ζόρι. Εκεί ακριβώς φάνηκε και η αδυναμία
της ηγεσίας του Ντούμπτσεκ να κρατήσει
το μέτρο. Τα αποτελέσματα είναι πλέον γνωστά, αφού στα καθεστώτα αυτά δεν επιτρέπονται
δεύτερες σκέψεις. Ίσως κάτι ανάλογο υπαινίσσονται και οι δικοί
μας ‘’αριστεροί νταήδες ’’ που απειλούν ότι η ‘’δεύτερη φορά αριστερά’’ δεν θα είναι περαστική αλλά μόνιμη κατάκτηση της εξουσίας. Ως εκεί ακριβώς εξικνείται η προοδευτικότητα
των δικών μας αριστερών, που ομιλούν ήδη για ξεσηκωμούς στις πλατείες και τους
δρόμους της χώρας, για να επιβάλουν το ‘’δικό τους δίκαιο’’.
Ύστερα από όλα αυτά,
νομίζω ότι είναι καιρός κάποιοι δικοί μας να ξεκαθαρίσουν τις θέσεις τους όσο είναι νωρίς για να μην πάθουν ό,τι έπαθαν
ο Ντούμπτσεκ και η παρέα του, τους οποίους πρώτοι καταδίκασαν το ΚΚΕ και το
ΑΚΕΛ, που έσπευσαν να αναγνωρίσουν τη
σοβιετική εισβολή στη χώρα των κρυστάλλων!!!
Θα ξαναθυμίσω μια φράση
του γέρου Παπανδρέου, που υπήρξα αυτήκοος μάρτυς στο Βελιγράδι το 1965, όταν ο
Διπλωματικός του Σύμβουλος του είπε κάτι
όχι και τόσο ευγενικό για τον γιο του Ανδρέα. ’’Είναι και αυτός αχθοφόρος ενός
μεγάλου ονόματος’’, [είναι ένας χαρακτηρισμός που είχε κάνει παλιότερα για τον
Σοφοκλή Βενιζέλο]. Ας προσέξουν λοιπόν ενδεχόμενοι μιμητές να αποφύγουν
ανάλογους χαρακτηρισμούς, διότι η ζωή επαναλαμβανεται!!! Αντώνης