Θα ξεκινήσω, για μια ακόμα φορά, με αναμνήσεις των
μαθητικών μου χρόνων, με σκοπό να διευκρινίσω αν αυτό που συμβαίνει στις μέρες
μας αποτελεί απομίμηση ή παραχάραξη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Ο
σύγχρονος ‘’χορός’’ απαρτίζεται, αντί
των 12 έως 15 μελών, από το σύνολο των κομματικών σχηματισμών, με ταύτιση στον επιδιωκόμενο
σκοπό και αλαλούμ όσον αφορά τη δικαιολογία, δηλαδή το στάσιμο ή χορικό που έψαλλε
ο χορός ανάμεσα στα επεισόδια της αρχαίας τραγωδίας.
Στα δύσκολα - λόγω
πολέμων - μαθητικά μου χρόνια, ευτύχησα να έχω εξαίρετους δασκάλους, τις
γνώσεις των οποίων εξακολουθώ να αναμασώ μέχρι σήμερα. Ένας από αυτούς, στο
μάθημα Αρχαίας Τραγωδίας, αφού εξετάζαμε
λέξη προς λέξη το κείμενο της ημέρας,
ανέλυε τα νοήματα που ήθελε να προβάλει ο συγγραφέας και μας έδινε την τεχνική
της θεατρικής του παρουσίασης. Τρεις-τέσσερες φορές στη διάρκεια της χρονιάς,
μας προετοίμαζε να παρουσιάσουμε το σύνολο των διδαχθέντων σε μορφή θεατρικής
παράστασης, μέσα στη αίθουσα διδασκαλίας και στην αρχαία ελληνική γλώσσα.
Δεν ξέρω αν έτσι
μάθαμε καλύτερα ελληνικά, είναι όμως βέβαιο ότι αγαπήσαμε τους αρχαίους
συγγραφείς και θεωρούμε τα κείμενά τους
περισσότερο οικεία. Επέμενε στα βασικά στοιχεία μιας αρχαίας παράστασης,
στο χορό, τα στάσιμα ακόμα και τον από μηχανής θεό!!! Για τον τελευταίο μας
έλεγε ότι δεν αποτελεί πάντα λύτρωση και διέξοδο στα διαδραματιζόμενα, τα οποία
συχνά θεωρούνται ύβρεις και καταλήγουν σε τιμωρία.
Βιώνουμε
λοιπόν καθημερινά όλοι μας όσα συμβαίνουν με τον ιό και τα αμέτρητα
θύματά του, τα ελληνοτουρκικά, τα εμβόλια, και τα οικονομικά μας. Το καθημερινό μας αυτό
δράμα συνοδεύεται από την ‘’ εν χορώ’’ επωδό του συνόλου της αντιπολίτευσης, η οποία
διαλαλεί ανά τας οδούς και τας ρύμας το μένος της για όσα έγιναν και συνεχίζουν να γίνονται, ακόμα και από την πολυμελή
επιστημονική επιτροπή. Τα αποδίδει δε όλα σε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο, το οποίο όπως πάνε
θα το καταστήσουν διάσημο, αφού το αναφέρουν σε κάθε εμφάνισή τους!!! Ο δικός
τους χορός δεν ακολουθεί το τυπικό της
αρχαίας τραγωδίας , θυμίζοντας πιο πολύ παλιές μοιρολογίστρες , με μοναδικό
κοινό στοιχείο την επικράτηση μιας
θλιβερής κατάστασης, με διαφορετικό για κάθε μέλος του ‘’χορού’’
αιτιολογικό. Το τελευταίο αποσκοπεί στην κομματική θεώρηση για τα καλά και
συμφέροντα και την άποψη ότι ο εχθρός του εχθρού μου γίνεται περιστασιακά και δικός μου.
Ο από μηχανής θεός, παρεμβαίνει συνήθως όταν το έργο φθάσει σε αδιέξοδο και δίνει λύση. Δεν ξέρω αν θα κάνει το ίδιο και στη δική μας περίπτωση, αφού πρόκειται σαφώς για σύγχρονη παράσταση του παραλόγου, με συνθήματα την ανυπακοή και ανευθυνότητα των πολιτών για τον συνωστισμό και απροσμέτρητο λαϊκισμό. Ελπίζω να κάνει μια εξαίρεση , γιατί φοβάμαι ότι σε αντίθετη περίπτωση, θα αναγκαστεί να δώσει τη λύση ο ίδιος λαός που βλέπει και ζει τα γεγονότα και έμαθε πλέον να ξεχωρίζει την αλήθεια από το ψέμα , αντί να αναζητεί βαρβάρους!!! Αντώνης